لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف؛ ترکیه در فهرست خاکستری قرار گرفت


مقر اف‌ای‌تی‌اف در پاریس (عکس از آرشیو)
مقر اف‌ای‌تی‌اف در پاریس (عکس از آرشیو)

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه اعلام کرد که ترکیه، مالی و اردن را در فهرست «خاکستری» خود قرار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی کماکان در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی باقی ماندند.

گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پولشویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه لازم می‌داند.

گروه اف‌ای‌تی‌اف روز دوم اسفند سال ۹۸ پس از اینکه حکومت ایران از تصویب برخی لوایح مربوط به پولشویی و اصلاحات لازم در نظام مالی خود خودداری کرد، اعلام کرد که ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده است.

این گروه با قراردادن ایران و کره شمالی در لیست سیاه، به همه کشورها اختیار داده است که در نقل و انتقال‌های مالی با این دو کشور به طور مستقل اقدام کنند.

ترکیه در فهرست خاکستری

مارکوس پیلر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی، روز پنجشنبه گفته است، ف‌ای‌تی‌اف در جریان نشست سه روزه خود در این هفته مراکش، بورکینافاسو، سنگال و جزایر کیمن را به فهرست کشورهای تحت نظر اضافه کرد و پاکستان را، علی‌رغم پیشرفت‌های این کشور، در لیست خاکستری نگه داشت.

مارکوس پیلر اضافه کرده است٬ ترکیه می‌بایست «به مسائل جدی نظارتی» در بخش‌های بانکی٬ مسکن و املاک٬ معاملات طلا و سنگ‌های قیمتی رسیدگی کند.

رئیس گروه ویژه اقدام مالی تصریح کرد٬ ترکیه باید نشان دهد که به طور موثر با پرونده‌های پیچیده پولشویی مقابله می‌کند و نشان دهد که شبکه‌های مالی تروریست‌ها٬ به ویژه گروه‌هایی که سازمان ملل تعیین کرده مانند القاعده و داعش٬ را تحت پیگرد قرار می‌دهد.

رویترز می‌گوید، تحقیقات نشان می‌دهد که کشورهایی که در فهرست گروه اقدام مالی دچار تنزل رتبه‌بندی به خاکستری می‌شوند، روابط آنها با بانک‌های خارجی و سرمایه گذارانی که از رتبه‌بندی «ف‌ای‌تی‌اف» پیروی می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رویترز اضافه کرده است، قرار گرفتن ترکیه در فهرست خاکستری «ف‌ای‌تی‌اف» می‌تواند بر کاهش ارزش پول ملی این کشور «لیر» تاثیر بگذارد. این در حالی است که لیر ترکیه روز پنجشنبه به شدت سقوط کرد.

وزارت خزانه داری ترکیه روز پنجشنبه در واکنش به اقدام «ف‌ای‌تی‌اف» در بیانیه‌ای اعلام کرد: علی‌رغم تمامی تلاش‌های ما در زمینه مطابقت (با مقرارات)، قرار دادن کشور ما در لیست خاکستری کار شایسته‌ای نبود.

وزارت خزانه داری ترکیه اضافه کرده است٬ در دوره آتی اقدامات لازم با همکاری «ف‌ای‌تی‌اف» و همه نهادهای مربوطه انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کشور ما در اسرع وقت از این لیست خارج می‌شود.

با استفاده از آسوشیتدپرس و ررویترز
XS
SM
MD
LG