لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

دکتر فاوچی: شواهد روشن از تاثیر رمدسیویر بر کاهش دوره درمان کرونا 


دکتر آنتونی فاوچی
دکتر آنتونی فاوچی

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور امور بهداشت کاخ سفید، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت گفته است، نتایج و داده‌های یک کارآزمایی بالینی درباره تاثیر داروی رمدسیویر، محصول گیلیاد ساینس، امیدوار کننده و خبر خیلی خوبی برای بهبود بیماران مبتلا به ویروس کرونا، کووید ۱۹، است.

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، که با خبرنگاران در کاخ سفید صحبت می‌کرد، اظهار داشت، نتایج آزمایش داروی رمدسیویر بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که این دارو «تاثیر مثبت و روشنی بر کاهش دوره بهبود» دارد.

مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا تصریح کرد، بیمارانی که داروی رمدسیویر مصرف کردند دوره بهبود آنها ۱۱ روز بوده است در حالی که بیمارانی که یک دارونما مصرف می‌کردند دوره بهبود آنها ۱۵ روز بوده است.

وی با این حال تاکید کرد، تاثیر داروی رمدسیویر به لحاظ آماری هنوز قابل توجه نیست.

در همین حال موسسه ملی بهداشت آمریکا هم آمار مربوط به این دارو را منتشر کرده است که براساس آن آمار مرگ و میر در بین بیمارانی که رمدسیویر مصرف کردند ۸ درصد و برای بیمارانی که یک دارونما مصرف کردند بیش از ۱۱ و نیم درصد بود.

مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا تاکید کرده است: آنچه که نشان داده شده به معنی این است که یک دارو راه این ویروس را مسدود می‌کند.

انتظار می رود نتایج كامل آزمایشات دارویی را كه توسط موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی انجام شده است، به زودی منتشر شود.

سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (اف دی ای) هم روز چهارشنبه گفته که در حال مذاکره با شرکت دارویی گیلیاد است تا هرچه زودتر داروی رمدسیویر در اختیار بیماران قرار گیرد.

با این حال، سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا از ابراز نظر در خصوص تایید رمدسیویر خودداری کرده است.

شرکت آمریکایی گیلیاد ساینس هم اعلام کرده است٬ مطالعات اولیه در این زمینه به پایان رسیده، ولی توضیح بیشتری ارائه نکرده است.

«سی ان بی سی نیوز» می‌گوید، رمدسیویر پیشتر نشان داده بود که تاثیری مثبت برای درمان «سارس» و «مرس» دارد.

برخی از مقام‌های بهداشتی آمریکا، چین و شمار دیگری از کشورها از زمان شیوع ویروس کرونا از داروی رمدسیویر برای درمان این ویروس کرونا استفاده کرده‌اند. رمدسیویر در اصل برای درمان ابولا ساخته شده بود.

شرکت دارویی گیلیاد اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد، آماده است تا یک میلیون و نیم میلیون دوز رمدسیویر موجود خود را به بیمارستان‌ها اهدا کند که می‌تواند برای درمان ۱۴۰ هزار بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

با استفاده از رویترز و «سی ان بی سی نیوز»
XS
SM
MD
LG