لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

اف‌بی‌آی: فناوری‌دزدی توسط چین مهم‌ترین تهدید علیه اجرای قانون در آمریکاست


کریستوفر ری، رئیس دایره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی
کریستوفر ری، رئیس دایره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی

اف‌بی‌آی، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اقدامات چین را بزرگ‌ترین خطر آمریکا در عرصه انتظامی و اجرای قانون دانست و رئیس این اداره گفت چین تلاش می کند فناوری‌های آمریکایی را «به هر وسیله‌ای» سرقت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز کرستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی روز پنجشنبه ۱۷ بهمن در همايشی گفت که این اداره در حال حاضر مشغول تحقیق در مورد حدود هزار پرونده سرقت فناوری توسط چین است.

جان براون، مدیر بخش ضد اطلاعات اف‌بی‌آی نیز گفت این اداره در سال گذشته ۲۴ نفر و در سال جاری میلادی نیز ۱۹ نفر را در تحقیقات مربوط به چین دستگیر کرده است.

او در کنفرانس «مرکزمطالعات استراتژیک و بین‌المللی» در واشنگتن گفت: «طبق ارزیابی اف‌بی‌آی هیچ کشوری به اندازه چین خطرناک محسوب نمی‌شود.»

کریستوفر ری گفت تمامی بخش‌های دولت آمریکا با انجام اقدامات موثر باید با این خطر مقابله کنند.

آقای ری افزود چین به شکل فعالی از باز بودن فضای آموزشی و دانشگاه‌های آمریکا برای سرقت فناوری سوءاستفاده می‌کند و برای رسیدن به اهدافش از «عوامل و ایجاد نهادهایی در محیط‌های دانشگاهی» بهره می‌گیرد.

ویلیام اوانینا، مدیر «مرکز ضد اطلاعات و امنیت ملی» نیز در این کنفرانس گفت برای چین سرقت اطلاعات مربوط به هواپیما و خودروهای برقی ساخت آمریکا اهمیت فراوانی دارد. او هزینه مالی سرقت فناوری توسط چین برای اقتصاد آمریکا را حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد در سال تخمین زد.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، نیز در این همایش گفت چین به «دشمن ژئوپلیتیک اصلی» آمریکا بدل شده است. او بر خطر چین برای احاطه بر فناوری ارتباطی «فایو جی» نیز تاکید کرد.

دادستان کل آمریکا افزود: «چین با سرقت این فناوری جلو افتاده و اکنون در این عرصه پیشتاز است. آنها اکنون ۴۰ درصد بازار را در اختیار دارند و به شدت در پی دستیابی به حداقل نیمی از بازار هستند.»

خبرگزاری رویترز می‌افزاید اطلاعات اف‌بی‌آی نشان می‌دهد کارزار نهادهای دولتی آمریکا برای مقابله با سرقت اطلاعات محرمانه این کشور توسط چین تشدید شده است. در این کارزار تعدادی از مقامات دولتی، دانشگاهی و بازرگانان چینی به دام افتاده‌اند.

اسناد علنی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ آمریکا دو دیپلمات چینی را که با اتومبیل وارد یک پایگاه نظامی در ویرجینیا شده بودند بازداشت و از کشور اخراج کرده است. تعدادی از کارمندان سابق سی‌آی‌ای و اداره اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا نیز به جرم جاسوسی برای چین دستگیر شده‌اند.

تلاش چین برای سرقت اطلاعات محرمانه آمریکا، از اطلاعات نظامی گرفته تا پژوهش‌های پزشکی، همواره بسیار جدی و گسترده تلقی شده بود ولی دولت آمریکا برنامه گسترده مقابله با جاسوسی چین را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد.

سفارت چین در واشنگتن ادعاهای آمریکا را «کاملا بی‌اساس» خواند و در بیانیه‌ای گفت «تماس بین مردم چین و آمریکا به درک و تفاهم بهتر بین دو ملت منجر می‌شود و در راستای منافع اساس دو کشور است.»

طبق پژوهش‌های «مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی» از مجموع ۱۳۷ مورد جاسوسی مرتبط با چین که از سال ۲۰۰۰ تا کنون به صورت علنی منتشر شده، ۷۳ مورد در دهه میلادی گذشته روی داده است.

داده‌های این مرکز پژوهشی که موارد مربوط به حقوق معنوی و اقدام به قاچاق فناوری را «شامل نمی‌شود»، نشان می‌دهد که اطلاعات نظامی و فناوری‌های تجاری هدف عمده این سرقت‌ها هستند.

به گفته يک سخنگوی موسسه ملی بهداشت آمريکا از مجموع ۱۸۰ مورد تحقيقات در زمينه نقض مقررات حقوق معنوی و يا اشتراک نادرست اطلاعات محرمانه بيش از ۹۰ درصد موارد مرتبط با چين است.

جيمز لوئيس، کارشناس «مرکز مطالعات استراتژيک و بين المللی»، گفت یکی از دلايل گسترش جاسوسی‌های چين از جمله حملات سايبری، اين است که «چين از نظر فناوری به غرب اتکا دارد و چون راه‌های قانونی بسته است آنها برای دستیابی به اطلاعات به جاسوسی روی می‌آورند.»

اواخر ژانويه امسال دادستانی فدرال در بوستون از سه پرونده تحقيقات کيفری در مورد جاسوسی و سرقت‌های صنعتی از جمله عليه رئيس يکی از دانشکده‌های‌ هاروارد خبر داد.

دادستانی فدرال گفت اين مقام دانشگاهی به نام چارلز ليبر در مورد مناسبات خود با برنامه‌های دانشگاهی چين در خارج و همکاری با دانشگاه ووهان به وزارت دفاع آمريکا و موسسه ملی بهداشت دروغ گفته است.

طبق مدارکی که دادستانی به دادگاه ارائه داده چارلز ليبر حداقل در بخشی از مدتی که با دانشگاه‌های چين همکاری می‌کرده، همزمان پژوهشگر ارشد شش طرح تحقيقاتی وزارت دفاع آمریکا بوده است.

XS
SM
MD
LG