لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

اف‌بی‌آی بخشی از اسناد محرمانه حملات ۱۱ سپتامبر را پس از دستور بایدن منتشر کرد


زنی در مراسم یادبود بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک
زنی در مراسم یادبود بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، روز یکشنبه ۲۱ شهریور بخشی از اسناد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دو قلو در نیویورک و ساختمان پنتاگون در واشینگتن را از حالت محرمانه خارج و منتشر کرد.

این اسناد نشان می‌دهد که شواهد روشنی از حمایت مقامات ارشد عربستان از این حملات پیدا نشده است.

در جریان حمله به ساختمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، سقوط هواپیمای مسافربری در پنسیلوانیا و برج‌های دوقلو مرکز تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حدود سه هزار نفر کشته و تقریبا دو برابر این تعداد نیز زخمی شدند.

این حملات توسط ۱۹ نفر انجام شد که ۱۴ تن از آن‌ها شهروند عربستان بودند.

بازماندگان قربانیان این حملات طی سال‌های گذشته خواهان خارج شدن اسناد تحقیقات از حالت محرمانه و شفاف شدن نقش احتمالی دولت عربستان در این حملات بودند.

آمریکا روز شنبه بیستمین سالروز این فاجعه را گرامی داشت و جو بایدن، رئیس‌جمهوری، همراه با بیل کلینتون و باراک اوباما، روسای‌جمهوری پیشین آمریکا، از محل برخورد و سرنگونی هواپیماهای ربوده‌ شده بازدید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، یک سند ۱۶ صفحه‌ای که با خروج از رده محرمانه منتشر شده است می‌گوید شواهدی مبنی بر ارتباط میان هواپیماربایان و مقامات ارشد عربستان وجود ندارد.

عربستان از همان ابتدا هرگونه ارتباط با این حملات را تکذیب کرده بود و اخیرا سفارت این کشور در واشینگتن نیز اعلام کرده بود ریاض از خارج شدن اسناد تحقیقات از حالت محرمانه استقبال می‌کند تا برای همیشه آشکار شود که عربستان دخالتی در این حمله نداشته است.

تحقیقات اف‌بی‌آی همچنین نشان می‌دهد دولت عربستان به‌صورت مستقیم از القاعده حمایت مالی نکرده است. هنوز مشخص نیست آیا مقامات عربستان به‌صورت شخصی با القاعده ارتباطات مالی داشته‌اند یا نه.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با پوشش خبر انتشار اسناد ۱۱ سپتامبر گزارش داده است که خانواده قربانیان همواره خواستار خارج شدن این اسناد از حالت محرمانه بودند و آقای بایدن نیز هفته گذشته دستور خروج بخشی از اسناد تحقیقات از حالت محرمانه را صادر کرده بود.

آقای بایدن گفته بود طی شش ماه آینده هر آنچه را که می‌توان از تحقیقات پیرامون حادثه ۱۱ سپتامبر عمومی کرد، منتشر شود.

اسناد منتشر شده، همچنین شامل تحقیقات اف‌بی‌آی از سال ۲۰۱۵ از فردی است که در آمریکا روابط نزدیکی با شهروندان عربستان داشته است.

هواپیماربایان نیز در سال ۲۰۰۰ به عنوان دانشجو وارد آمریکا شده بودند و بنابر گزارش اف‌بی‌آی با فردی به نام «عمر البیومی»، دانشجوی دیگری که ارتباط نزدیکی با سفارت عربستان در آمریکا داشت، حمایت مالی شده‌اند. وی هفته‌ها قبل از حمله ۱۱ سپتامبر از آمریکا خارج شده بود.

این گزارش همچنین به ارتباط نزدیک دو تن از مجریان حمله ۱۱ سپتامبر با فهد الثمیری امام‌جمعه مسجد فهد در لس‌آنجلس و انور العولقی از مبلغان افراطی یمنی در عربستان اشاره کرده است. العولقی در سال ۲۰۱۱ در حمله پهپادی آمریکا به القاعده یمن کشته شد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG