لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

اف‌بی‌آی در مورد علت انفجار بیروت هنوز به «نتیجه قطعی» نرسیده است


بندر بیروت در روز ۱۴ مرداد صحنه انفجاری مهیب بود که دست‌کم ۱۹۰ کشته و بیش از هفت هزار زخمی بر جای گذاشت
بندر بیروت در روز ۱۴ مرداد صحنه انفجاری مهیب بود که دست‌کم ۱۹۰ کشته و بیش از هفت هزار زخمی بر جای گذاشت

اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، روز سه شنبه اعلام کرد که هنوز به نتیجه قطعی در خصوص علت انفجار بیروت دست نیافته است.

به گزارش رویترز، نهادهای آمریکایی و اروپایی که موضوع انفجار در بندر بیروت را پیگیری می کنند، معتقدند این انفجار سهوا روی داده است.

یک سخنگوی اف‌بی‌آیتاکید کرده است برای دریافت پاسخ در خصوص این انفجار می بایست با مقام‌های لبنانی تماس گرفته شود که هدایت این تحقیقات را به عهده دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، فادی صوان، قاضی پرونده انفجار بیروت گفته است که گزارش اف‌بی‌آی را دوشنبه دریافت کرده است و اکنون منتظر دریافت نتیجه گزارش بریتانیایی و فرانسوی‌ها است.

بندر بیروت در روز ۱۴ مرداد صحنه انفجاری مهیب بود که دست‌کم ۱۹۰ کشته و بیش از هفت هزار زخمی بر جای گذاشت، انفجاری که دلیل آن انبار کردن ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بدون رعایت موارد ایمنی عنوان شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، هنوز علت انفجار این محموله نیترات آمونیم مشخص نیست، اما تاکنون بیش از ۲۰ نفر از مقامات بندری و ذیربط بندر بیروت در بازداشت هستند.

طبق این گزارش، قاضی سوان تاکنون از شماری از مقامات امنیتی، اعضای سابق کابینه و کارمندان بندر بیروت بازجویی کرده است.

خبرگزاری رسمی لبنان می‌گوید گزارش تحقیقات دستگاه‌های امنیتی بین المللی مشخص خواهد کرد که آیا انفجار در بندر بیروت عمدی بوده یا بر اثر سهل‌انگاری روی داده است.

انفجار مهیب در بندر بیروت، به بحران سیاسی در لبنان دامن زد به طوری که استعفای نخست‌وزیر و کابینه او را به دنبال داشت. اعتراضات گسترده‌ای نیز در این کشور صورت گرفت که بخشی از آنها متوجه حزب‌الله بود، گروهی تحت حمایت ایران که قدرت سیاسی و نظامی قابل توجهی در لبنان دارد.

لبنان قبل از انفجار مهیب بیروت، به دلیل بحران مالی عمیق، کاهش ارزش پول، فلج شدن نظام بانکی و گرانی سرسام آور کالاها با مشکلات شدیدی روبرو بود. مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام به دلیل اختلاف نظر بین دولت، بانک‌ها و سیاستمداران به بن بست رسیده بود.

طبق ارزیابی مقامات دولتی لبنان انفجار بیروت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خسارت به جا گذاشته است. لبنان با یک بحران مالی شدید و تورم افسار گسیخته روبرو بود. منتقدان این بحران عمیق را نتیجه چند دهه فساد و سوء مدیریت نخبگان سیاسی می دانند که تا کنون حاضر نشده اند اصلاحات لازم را اجرا کرده و یا از قدرت کناره گیری کنند.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG