لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

هشدار اف‌بی‌آی درباره روش‌های جدید چین و ایران برای سرکوب مخالفان خود در خاک آمریکا


ساختمان مرکزی پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، (عکس از آرشیو)
ساختمان مرکزی پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، (عکس از آرشیو)

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین هشدار داد که چین و ایران تلاش‌های خود برای سرکوب مخالفان‌شان در خاک آمریکا و تأثیرگذاری بر سیاست‌های ایالات متحده را به طور فزاینده‌ای تشدید کرده‌اند.

مقامات ضد جاسوسی اف‌بی‌آی در یک نشست خبری درباره سرکوب‌های فرامرزی، از قربانیان خواستند با گزارش این اقدامات حکومت‌های استبدادی، موارد نقض قوانین ایالات متحده برای ارعاب مخالفان را ثبت کنند.

مقامات پلیس فدرال آمریکا می‌گویند، حکومت‌های ایران و چین به طور فزاینده‌ای از کارآگاهان خصوصی برای جاسوسی از مخالفان خود در آمریکا استفاده می‌کنند و اکنون چندین پرونده کیفری در این مورد در جریان است.

یک مقام اف‌بی‌آی در این زمینه گفت: «بسیاری از این اقدامات تاکتیک‌های جدید هستند که مانند روندهای گذشته نیستند، ما تاکنون در تحقیقات خود ندیده‌ بودیم که چین و ایران در خاک آمریکا چنین کارهایی انجام دهند.»

این مقام اضافه کرد، اف‌بی‌آی امیدوار است که با افزایش سطح هشیاری در مورد چنین روندهایی، به بخش کارآگاهان خصوصی و پلیس ایالتی و محلی نیز هشدار داده شود.

مقامات پلیس فدرال آمریکا می‌گویند، اهداف طرح‌های سرکوب فرامرزی چند وجهی است و گاهی نیز هدف آن تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی ایالات متحده از طریق «تاکتیک‌های نفوذ بد» است.

یکی دیگر از مقامات ضدجاسوسی اف‌بی‌آی نیز در این زمینه اظهار داشت :«ما واقعاً شاهد یک نقطه عطف در تاکتیک‌ها و ابزارها هستیم و سطح خطر و تهدید در چند سال گذشته تغییر کرده است.»

این کنفرانس خبری در حالی بر گزار شده است که اف‌بی‌آی روز دوشنبه خبر داد دو نفر را در منهتن نیویورک در ارتباط با «ایستگاه مخفی پلیس» چین بازداشت کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند این دو تن به نمایندگی از وزارت امنیت عمومی چین برای برای ایجاد اولین ایستگاه پلیس خارج از قلمرو این کشور (چین) در خاک آمریکا فعالیت می‌کردند.

مقامات ضدجاسوسی اف‌بی‌آی در این کنفرانس خبری حاضر نشده‌اند در خصوص پرونده این دو نفر بازداشت شده در نیویورک توضیحی ارائه کنند.

XS
SM
MD
LG