لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا فروش قرص‌های سقط جنین در داروخانه‌ها را مجاز می‌کند


براساس تصمیم اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا داروخانه‌ها می‌توانند جواز فروش داروی «میفپریستون» را از یکی از دو شرکت داروسازی تولید کننده آن درخواست کنند.
براساس تصمیم اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا داروخانه‌ها می‌توانند جواز فروش داروی «میفپریستون» را از یکی از دو شرکت داروسازی تولید کننده آن درخواست کنند.

اداره کنترل کیفیت دارو آمریکا روز سه‌شنبه ۱۳ دی اعلام کرد که برای اولین بار فروش قرص‌های سقط جنین در داروخانه‌ها مجاز خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از ایالت‌های آمریکا تلاش می‌کنند فروش داروهای سقط جنین را ممنوع کنند.

تصمیم اداره کنترل کیفیت دارو آمریکا به طور بالقوه می‌تواند دسترسی به راه‌های سقط جنین را گسترش دهد.

در پی تصمیم دیوان عالی آمریکا که سال گذشته با نقض قانون فدرال قبلی تصمیم‌گیری در مورد حق سقط جنین را به مجالس قانوگذاری ایالتی واگذار کرد. دولت جو بایدن تلاش می‌کند به اشکال دیگر و تصمیمات جدید دولت فدرال این حق را برای زنان تضمین کند.

براساس تصمیم اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا داروخانه‌ها می‌توانند جواز فروش داروی «میفپریستون» را از یکی از دو شرکت داروسازی تولید کننده آن درخواست کنند و در صورت دریافت جواز این دارو را با نسخه پزشکی معتبر به مشتریان بفروشند.

این دارو در سال ۲۰۰۰ از سوی اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا تایید شده بود ولی به دلیل تردید در مورد احتمال عوارض جانبی تجویز آن با کنترل ویژه و در حد محدودی بود.

در دوران قرنطینه کرونا برخی از این محدودیت‌ها از جمله سفارش و خرید آنلاین این دارو به طور موقت لغو شد.

بالاخره روز سه شنبه ۱۳ دی در پایان روند بررسی درخواست دو شرکت دارویی تولید کننده «میفپریستون» اداره کنترل کیفیت دارو تمامی محدودیت‌های مربوط به تجویز و عرضه آن توسط داروخانه‌ها را لغو کرد.

این نهاد در وبسایت خود گفت:«با توجه به رفع نگرانی‌ها در مورد عوارض جانبی داروی میفپریستون از این پس می‌تواند در داروخانه‌ها و فقط با نسخه پزشکی معتبر عرضه شود.»

مدافعان حق سقط جنین می‌گویند این دارو مطمئن و موثر است و تاکنون ریسک اعتیاد و یا مصرف بی‌رویه نداشته است.

رییس یک موسسه مدافع حق سقط جنین به نام «باروی برنامه ریزی شده» ضمن استقبال از این تصمیم گفت:«این یک گام مهم در مسیر درستی است. امکان خرید داروی سقط جنین در داروخانه و یا به شکل آنلاین در دسترس مردم به خدمات پزشکی اساسی نقش مهمی دارد.»

اما این تصمیم به معنای برخورداری تمامی شهروندان آمریکا از حق قانونی خرید داروی سقط جنین نخواهد بود.

بیش از ده ایالت در یک سال گذشته قوانین جلوگیری از سقط جنین را دشوارتر کرده و یکی از موارد آن ممنوعیت فروش این دارو است.

البته زنان ساکن این ایالت‌ها می توانند با سفر به سایر ایالت‌هایی که چنین محدودیت‌هایی ندارد این دارو را خریداری کنند.

گروه‌های مخالف سقط جنین می گویند تصمیم جدید اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا سلامت زنان و حیات نوزدان متولد نشده (جنین ها) را به خطر می‌اندازد.

تحقیقات اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا نشان می‌دهد که مصرف داروی سقط جنین «میفپریستون» در موارد بسیار نادری ممکن است به مرگ منجر شود. براساس آمارهای این اداره از سال ۲۰۰۰ که تجويز اين دارو شروع شد تاکنون از حدود ۴.۹ میلیون زنی که این دارو را مصرف کرده اند ۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

موضوع دیگری که ممکن است برخی از داروخانه را در مورد عرضه این دارو دچار تردید کند جنجالی بودن موضوع سقط جنین و پیامدهای سیاسی تصمیم اخیر است.

سخنگوی یکی از داروخانه‌های زنجیره‌ای آمریکا گفت این شرکت هنوز در حال بررسی جزییات تصمیم اخیر اداره کنترل کیفیت دارو است ولی با استناد به این تصمیم عرضه داروی سقط جنین در ایالت هایی که این کار غیرقانونی نیست از نظر پزشکی و سلامتی موجه خواهد بود.

یک شرکت زنجیره‌ای دیگر نیز گفت که در مورد این دارو نیز مثل تمامی داروهای دیگر از تصمیم اداره کنترل کیفیت دارو تبعیت خواهد کرد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG