لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

در پی تصمیم طالبان، از ورود دانشجویان دختر به دانشگاه‌های افغانستان جلوگیری شد


نیروهای طالبان مانع ورود دانشجویان زن به دانشگاهی در کابل شدند
نیروهای طالبان مانع ورود دانشجویان زن به دانشگاهی در کابل شدند

در پی تعلیق آموزش عالی دختران توسط حکومت طالبان، روز چهارشنبه ۳۰ آذر از ورود دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها جلوگیری شد.

تصمیم حکومت طالبان که غروب روز سه‌شنبه به تمامی دانشگاه‌های افغانستان ابلاغ شد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل محکوم شده است.

دانشجویان دختر در شهر کابل به خبرگزاری‌های بین المللی گفتند که صبح روز چهارشنبه شمار نیروهای طالبان در ورودی دانشگاه‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته بود و به دانشجویان گفته‌اند که تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند.

شاهدان عینی می‌گویند که ماموران مسلح طالبان جلسه امتحان دانشجویان دختر را بر هم زده و در بازرسی‌ها از تمام دانشگاه‌ها، هر دانشجوی دختری را که می‌دیدند به زور از ساختمان بیرون می‌کردند.

در دانشگاه ننگرهار، واقع در شرق افغانستان، دانشجویان پسر رشته پزشکی که مشغول انجام امتحانات خود بودند در همبستگی با دانشجویان دختر جلسه امتحان را ترک کردند. چند استاد مرد از دانشگاه‌های مختلف افغانستان نیز در مصاحبه‌های رسانه‌ای و یا در توئیتر اعلام کرده‌اند که در اعتراض به این تصمیم استعفا خواهند داد.

تعلیق آموزش عالی برای دختران به احتمال فراوان کار حکومت طالبان برای کسب حدی از مشروعیت بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها را دشوار خواهد کرد که در حال حاضر به‌دليل پيامدهای اقتصادی و شديد آن بزرگترین معضل جامعه افغانستان است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل از حکومت طالبان خواست فورا این تصمیم را لغو کند. این نهاد همچنین خواستار بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه و «پایان دادن به اقداماتی شد که مانع حضور زنان در جامعه می‌شود».

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «آقای گوترش در مورد خبر ممنوعیت ورود دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها به شدت نگران است. او بارها تاکید کرده است که محروم کردن دختران از آموزش نه تنها نقض فاحش حقوق زنان بلکه از نظر اقتصادی نیز بر آینده افغانستان تاثیر ویرانگری خواهد داشت».

دیدبان حقوق بشر نیز این تصمیم را «شرم‌آور» توصیف کرد. همچنین دیپلمات‌های غربی مستقر در کابل از این اقدام به شدت متعجب شده و از حکومت طالبان خواسته‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که طالبان غروب سه‌شنبه منتشر کرد این تصمیم در جلسه کابینه اتخاذ شده و از سوی وزارت تعلیمات به مراکز آموزش عالی ابلاغ شده است.

در ماه‌های اخیر چند مقام ارشد در حکومت طالبان از جمله معاون وزیر خارجه و سخنگوی دولت از آموزش عالی دختران دفاع کرده‌ بودند.

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان که از نظر پیروانش امیرالمومنین و رئیس امارت اسلامی افغانستان تلقی می‌شود، معمولا در اتخاذ تصمیم‌های مهم حرف آخر را می‌زند.

دیپلمات‌های خارجی و مقامات طالبان می‌گویند که «رهبری این گروه از مدت‌ها پیش در مورد این تصمیم بحث و مطالعه کرده است».

کارشناسان معتقدند که کشورهای غربی نیز احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه حکومت طالبان را در دستور کار قرار دادند ولی باید توجه داشت که تشدید فشار از سوی غرب ممکن است باعث شود که حکومت طالبان لجاجت بیشتری کند و سختگیری‌ها از جمله در مورد آموزش و اشتغال زنان و دختران را تشدید کند.

در نتیجه تصمیم‌های طالبان از تابستان گذشته که قدرت را به دست گرفت اکثر دختران افغانستان پس از پایان تحصیلات ابتدایی امکان ادامه تحصیل ندارند. طالبان اعلام کرده که در حال بررسی طرحی برای آموزش دختران در مقطع دبیرستان است ولی جزییات و یا تاریخ اجرای این طرح اعلام نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز؛/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG