لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

اسناد فیفا از پاداش‌های پنهانی در فدراسیون فوتبال ایران


علی کفاشیان یک دهه ریاست فدراسیون فوتبال را به عهده داشته با ابراز بی‌اطلاعی دربارهٔ پرداخت‌های ثبت نشده از محل درآمدهای جام جهانی می‌گوید: «واریز چنین ارقامی را به من اعلام نکرده‌اند».

طبق قرارداد، پاداش سرمربی تیم ملی ایران ۱۰ درصد از درآمد صعود بوده در حالی که اسناد فیفا نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد به او پرداخت شده.

این اسناد به تازگی از فدراسیون فوتبال خارج شده که احتمالاً بی ارتباط با تحولات اخیر در پست دبیری فدراسیون نیست.

سایت تسنیم در گزارش مستند خود از تیتر «فیفا دست فدراسیون و کی‌روش را رو کرد. یک‌چهارم پاداش جام جهانی در جیب کارلوس و رفقا» استفاده کرده.

پیش از جام ملت‌های آسیا، مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی خواستار پاسخگویی دربارهٔ چگونگی هزینه ۲۰ میلیون دلار پاداش صعود تیم ملی به دو دوره از بازی‌های جام جهانی شد.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال وعده شفاف‌سازی «در نشست خبری با حضور رسانه‌ها» را داد اما این نشست هرگز برگزار نشد و در نهایت نیز مهدی تاج از ریاست فدراسیون کنار رفت.

این مقام سابق امنیتی که از پاسخگویی «در زمان مناسب» خبر داده بود، اینک طبق گزارش خبرآنلاین در سواحل آلیکانته اسپانیا اقامت دارد.

تاج هنگام ریاستش از مطالبه ده میلیون دلاری از فیفا خبر می‌داد اما فیفا با ارائه صورت‌حساب، ادعای تاج را تکذیب کرد.

در اسناد مالی فیفا به پاداش یک میلیون و ۶۱۷ هزار دلاری کارلوس کی‌روش از درآمد هشت میلیون دلاری تیم ملی در جام جهانی روسیه اشاره شده.

مبالغ دیگری نیز بدون ذکر عنوان، به حساب سرمربی تیم ملی واریز شده‌است که مجموع آن بیش از ۶۶۰ هزار دلار می‌شود.

طبق قرارداد، سرمربی تیم ملی باید ۱۰ درصد از درآمدها را دریافت می‌کرد اما رقم منتشر شده از سوی فیفا نشان می‌دهد که فدراسیون ایران بیش از ۲۰ درصد درآمدها را به سرمربی تیم ملی پرداخته.

به این ترتیب ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار دلار از درآمد هشت میلیون دلاری جام جهانی به حساب کی‌روش واریز شده.

کفاشیان می‌گوید من برای جام جهانی ۲۰۱۴ همین ۱۰ درصد را پرداخت کردم و تخلفی صورت نگرفت اما برای جام جهانی ۲۰۱۸ بی‌اطلاعم.

افراد دیگری نیز از محل درآمدها برداشت کرده‌اند. در حالیکه غیر از ۱۰ درصد اختصاص یافته به کی‌روش که در قراردادش قید شده، بقیه پرداختی‌ها تاکنون اعلام نشده بود.

اوسیانو کروز، مارکار آقاجانیان، دیگو گیاچینو، الکساندر لوپز، میک مک‌درموت، میکائیل هامبرتو و فیلیپه دو سانتوس نیز سوای حقوق دریافتی از فدراسیون، هر کدام ارقامی را از محل درآمدهای جام جهانی برداشت کرده‌اند.

سباستین ماچیاس مندز که در ۲۷ سالگی با رشته تخصصی شمشیربازی مدتی کنار تیم ملی قرار گرفت، بیش از ۱۱ هزار یورو دریافت کرده.

ماجرای حضور سباستین در ایران مدت‌ها خبرساز بود و علی کریمی او را پسرخوانده کی‌روش می‌نامید. موضوعی که سرمربی تیم ملی تکذیب کرد.

آرین قاسمی مترجم کی‌روش نیز بیش از ۱۹ هزار یورو دریافت کرده. مجموع ارقام پرداختی، افزون بر ۲۶ درصد درآمدهای جام جهانی می‌شود.

درآمدی که کشورها طبق تأکید فیفا، بهتر است برای توسعه فوتبال خود هزینه کنند. اما سهم فوتبال پایه در ایران، همچنین فوتبال زنان حتی یک دلار از این رقم نبوده.

طبق گزارش تحقیقی سایت تسنیم، برای بازی‌های دوستانه مانند ترینیداد و توباگو و ونزوئلا نیز ارقامی هزینه شده که «حرف و حدیث زیادی» درباره‌شان مطرح است.

تسنیم از فدراسیون فوتبال پرسیده: «این مبالغ بر چه مبنایی به حساب افراد مختلف واریز شده؟ از درآمدهای جام جهانی به آنها پاداش داده‌اند در حالیکه وزیر ورزش ۶۰۰ هزار دلار بین بازیکنان و کادر فنی تقسیم کرد».

این سایت در گزارشش نوشته حالا مسعود شجاعی پاسخ سؤالش را دریافت کرده‌است که درآمدهای جام جهانی کجا رفت. بد نیست او دوباره همین سؤال را از دریافت‌کنندگان درآمدها بپرسد.

درآمدهای جام جهانی در حالی به صفر رسیده که ایران با درآمد جام جهانی ۹۸ توانست اردوگاه تیم ملی را بسازد. درآمد جام جهانی ۲۰۰۶ نیز در حساب فدراسیون ماند.

XS
SM
MD
LG