لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

اعزام هیات فیفا به ایران برای موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌


فدراسیون جهانی فوتبال تا نهم شهریورماه به ایران مهلت داده بود تا موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند
فدراسیون جهانی فوتبال تا نهم شهریورماه به ایران مهلت داده بود تا موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند

فدارسیون جهانی فوتبال، فیفا از اعزام یک هیات به ایران برای بررسی موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی فیفا گفته است انتظار دارند که در طول دو هفته آینده با مقام‌های فوتبال ایران دیدار کنند و به بررسی میزان آماده بودن ورزشگاه‌ها برای ورود زنان پردازند.

تصمیم فیفا برای اعزام این هیات یک روز پس از اعلام مرگ سحر خدایاری دختر هوادار فوتبال در ایران اعلام شده است ولی سخنگوی فیفا گفته است که سفر هیات فیفا صرفا به خاطر مرگ سحر خدایاری نیست.

سحر خدایاری که بر اثر خودسوزی اعتراضی جان خود را از دست داد، از هواداران باشگاه استقلال بود و به «دختر آبی» مشهور شده است.

وی ۱۱ شهریور ماه امسال در واکنش به تشکیل پرونده قضایی به خاطر ورود به ورزشگاه آزادی، مقابل یکی از دادسراهای تهران خودسوزی کرد و بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان، درگذشت. این حادثه با بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

تیم ملی فوتبال ایران باید ۱۸ مهرماه با تیم کامبوج در تهران در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی بازی کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، چهارشنبه ۲۰ شهریور گفت «نظر دولت به طور کلی موافق حضور زنان در ورزشگاه است».

سخنگوی دولت همچنین به گزارش مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، در مورد آماده شدن «زیرساخت‌های حضور زنان در ورزشگاه‌ها» اشاره کرد و افزود: «زیرساخت‌ها برای ورود خانم‌ها به تمام استادیوم‌ها برای بازی‌های ملی و لیگ فراهم شده و اکنون هیچ ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را نداشته باشد.»


پیشتر، فدراسیون جهانی فوتبال تا نهم شهریورماه به ایران مهلت داده بود تا موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند.

فیفا، سه شنبه ۱۹ مهرماه در بیانیه‌ای که در واکنش به خودسوزی سحر خدایاری صادر کرد، تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را «مبارزه مشروع» خواند و از مقام‌های دولت ایران خواست که «آزادی و امنیت» زنان را در این مسیر فراهم کند.

پیش از صدور این بیانیه، برخی از فوتبالیست‌های زن از جمله سه بازیکن تیم ملی فوتبال زنان سوئد در واکنش به خبر خودسوزی سحر خدایاری موسوم به «دختر آبی»، از فدارسیون جهانی فوتبال خواسته‌ بودند که به این موضوع واکنش نشان دهد.

گری لینه‌کر، مهاجم سابق تیم ملی انگلستان که پیش از این عدم اجازه ورود زنان به ورزشگاه را «خبر بسیار ناراحت کننده و افتضاح» خواند بود، چهارشنبه ۲۰ شهریور در توییت دیگری خطاب به فیفا نوشت که «اکنون وقت عمل است».

در یک واکنش دیگر، باشگاه فوتبال بارسلونا در پیامی نوشت که «فوتبال بازی برای همه است» و «مردان و زنان باید قادر باشند در کنار هم در استادیوم از این بازی زیبا لذت ببرند».

اکانت فارسی باشگاه آ.‌اس‌.رم ایتالیا هم روز سه‌شنبه رنگ زمینه لوگوی این باشگاه را از قرمز به آبی تغییر داده و نوشته است «اکنون وقت آن رسیده که زنان و مردان در ایران در کنار هم از تماشای فوتبال در استادیوم‌ لذت ببرند».

XS
SM
MD
LG