لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

فیفا علیه رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌دلیل بوسیدن لب‌های بازیکن تیم زنان تشکیل پرونده داد


 لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا
لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا

فیفا روز پنجشنبه دوم شهریور اعلام کرد پرونده‌ای انضباطی علیه رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا باز کرده است که در جشن قهرمانی تیم فوتبال زنان این کشور در جام جهانی لب‌های یک بازیکن را بوسیده بود.

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال بررسی خواهد کرد که آیا حرکت لوئیس روبیالس در این مراسم نقض «قواعد اولیه رفتار مناسب» بوده و آیا این رفتار برای ورزش فوتبال و فیفا «بی‌آبرویی» به باد آورده است یا خیر.

آقای روبیالس در جریان مراسم اهدای مدال و جام قهرمانی به تیم فوتبال زنان اسپانیا بعد از برد یک بر صفر مقابل انگلستان، لب‌های جنیفر هرموسو، بازیکن تیم فوتبال کشورش را بوسید.

او همچنین هنگامی که روی سکوی تماشاگران مخصوص مسابقه بود به علامت پیروزی بیضه‌های خود را گرفته بود، در حالی که ملکه و شاهدخت ۱۶ سالهٔ اسپانیا در نزدیکی او بودند.

خانم هرموسو گفته بود که این کار رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا را «دوست نداشته است» و اتحادیه بازیکنان فوتبال اسپانیا روز اول شهریور گفت این حرکت آقای روبیالس نباید بدون مجازات بماند.

فیفا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای بر «تعهد خدشه‌ناپذیر» خود بر احترام به شرافت همه افراد تاکید و هر رفتار متضاد با آن را محکوم کرد.

فدراسیون جهانی فوتبال زمان مشخصی برای اعلام نظر درباره این موضوع مشخص نکرده است، اما کمیته انضباطی آن می‌تواند محکومیت‌هایی از اخطار و جریمه تا تعلیق فعالیت را در نظر بگیرد.

ریاست کمیته انضباطی فیفا را خورخه پالاسیو، وکیل کلمبیایی، برعهده دارد و این پرونده احتمالا با تصمیم سه تن از ۱۶ عضو کمیته به نتیجه خواهد رسید. سه تن از اعضای کمیته انضباطی فیفا زن هستند.

روبیالس همزمان با ریاست فدراسیون اسپانیا، نایب رئیس یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، نیز هست و هنوز درباره رفتار خود در مراسم اهدای جوایز قهرمان جام جهانی فوتبال زنان اظهارنظر نکرده است.

فدراسیون فوتبال اسپانیا قرار است روزجمعه سوم شهریور در مادرید یک نشست اضطراری برگزار کند تا درباره این موضوع بحث و بررسی کند.

مشخص نیست در این نشست از روبیالس ۴۶ ساله حمایت خواهد شد یا مقام‌های فدراسیون تسلیم فشار مقام‌های دولتی و باشگاه‌های فوتبال برای برکناری رئیس فدراسیون خواهند شد.

پیش از این، سرپرست وزارت ورزش و فرهنگ اسپانیا گفته بود: «بوسیدن لب‌های یک بازیکن برای تبریک گفتن عملی غیرقابل قبول است.»

وزیر برابری دولت اسپانیا نیز در واکنش تندی، این رفتار را «نوعی خشونت جنسی» خواند که زنان در زندگی روزمره از آن رنج می‌برند.

این نخستین بار نیست که رفتار مردان در برخورد با بازیکنان زن تیم ملی فوتبال اسپانیا مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

در سال‌های گذشته بارها شخصیت‌های مرد فعال در عرصهٔ فوتبال زنان با اتهام سوءاستفاده جنسی از بازیکنان زن روبرو شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG