لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

«تاثیر فیلم‌های پورنو» بر افزایش طلاق در ایران


خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با انتشار گزارشی از تاثیر فیلم «پنجاه سایه خاکستری» بر روابط زوج‌های ایرانی خبر داد.

گزارش رویترز، با توصیف خلوت اتاق‌خواب زوجی در ایران آغاز شده است که در آن مرد هنگام سکس، سینه‌های همسرش را با آتش سیگار می‌سوزاند در حالی که زن، که در این گزارش صباح نامیده شده، مجبور است تا صحنه‌هایی از فیلم اروتیک پنجاه سایه خاکستری را بازسازی کند.

در این گزارش با دو زن ایرانی گفت و گو شده است که به نوشته رویترز، از جمله تعداد روزافزون ایرانیانی هستند که درخواست طلاق از همسرانشان را داده‌اند. رویترز به نقل از کارشناسان از افزایش اعتماد به نفس زنان ایرانی برای سخن گفتن در مورد روابط جنسی خشونت‌آمیز و تجاوز در زندگی زناشویی خبر داده است.

سارا، زن ۲۹ ساله‌ای که با رویترز گفت و گو کرده، گفته است همسرش پس از دیدن فیلم «پنجاه سایه خاکستری» تحت تاثیر فیلم قرار گرفته و در زمان برقراری رابطه جنسی از ماسک‌ها و دستبند به کار رفته در این فیلم استفاده می‌کرد تا شخصیت قهرمان فیلم را برای خود بازسازی کند.

آمار طلاق در ایران در دهه گذشته افزایش چشم‌گیری داشته‌است. به نوشته رویترز افزایش این آمار خشم گروه‌های محافظه‌کاری را که در تلاش برای افزایش جمعیت ایران هستند، برانگیخته است. تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۶۴ هزار درخواست طلاق در ایران به ثبت رسیده است.

رویترز نوشته است که به گفته کارشناسان دو عامل اصلی، سبب افزایش طلاق در جامعه ایران شده است. نکته اول این که مردان ایرانی آموزش‌های جنسی خود را از طریق تماشای فیلم‌های پورنو و تقلید از رفتارهای خشونت‌آمیز در این فیلم‌ها به دست می‌آورند. از سوی دیگر با بالا رفتن تحصیلات و مستقل شدن زنان ایرانی، آنها کمتر به خواسته‌های مردان تن می‌دهند.

زنی ایرانی که در اولین شب ازدواجش از سوی شوهرش مورد تجاوز قرار گرفته و اکنون در لندن زندگی می‌کند به رویترز گفته است: «شوهرم مثل یک حیوان با من رابطه جنسی برقرار می‌کرد.» این زن که اکنون از همسرش جدا شده،‌ گفته است به دلیل نپذیرفتن تمایلات و خواسته‌های همسرش، جنین او در رحمش سقط شده است.

برده‌های جنسی

شهیندخت مولاوردی، معاون پیشین حسن روحانی در امور زنان و خانواده پیش از این به خبرگزاری ایسنا گفته بود «نارضایتی جنسی علت اصلی طلاق در ایران است».

به گفته خانم مولاوردی، دولت در سراسر کشور کلینیک‌های بهداشت خانواده را برای ارائه انواع مشاوره‌ها و خدمات مربوط به سلامت از جمله سلامت جنسی راه‌اندازی کرده است.

مهرداد درویش‌پور، استاد جامعه شناسی ساکن سوئد، به رویترز گفته است شهروندان باید بیشتر در مورد روابط جنسی صحبت کنند زیرا اکثر مردان، به دلیل فقدان آموزش جنسی در مدارس، از نیازهای زنان بی‌اطلاع هستند.

مهرداد درویش‌پور گفته است «تنها منبع اطلاعات (مردان) فیلم های پورنو است که در آن زنان به عنوان ابزار جنسی نشان داده می‌شود. سپس آنها در روابط زناشویی خود از همسرانشان انتظار دارند که مانند برده‌های جنسی رفتار کنند».

به نوشته رویترز، مقامات ایرانی با سانسور اینترنت، هزاران وب سایت را که محتوای آن را غیر اسلامی می‌دانند، ممنوع کرده‌اند اما کارشناسان به این خبرگزاری گفته‌اند فیلم‌های پورنو به آسانی در بازارهای محلی در دسترس همه قرار دارد.

این در حالی است که براساس قوانین ایران رابطه جنسی قبل از ازدواج، غیرقانونی است. سارا به رویترز گفته است که به دلیل همین ممنوعیت، زمانی متوجه سادیسم جنسی شوهر تحصیلکرده خود شده که «خیلی دیر شده بود».

سارا در تماس تلفنی به «بنیاد تامسون رویترز» گفته است که همسرش شب‌ها ابتدا فیلم‌های پورنو را تماشا کرده و سپس او را وادار به تقلید از این فیلم‌ها کرده است.

گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری در تهران به رویترز گفته، معتقد است نیمی از طلاق‌ها در ایران به دلیل مشکلات جنسی رخ می‌دهد. به گفته خانم پورفاضل اکثر زنانی که به او مراجعه کرده‌اند، ‌از خشونت جنسی شوهرانشان شکایت داشته‌اند به گونه‌ای که زنان از برقراری رابطه جنسی با آنها امتناع می‌کردند.

براساس قوانین ایران حق طلاق در اختیار مرد است و اگر زنی قصد درخواست طلاق داشته باشد، باید ثابت کند که بدرفتاری همسرش به حدی است كه ادامه زندگی را برای او غير قابل تحمل كرده است.

قانون ایران به شوهر کمک می کند که حق درخواست طلاق داشته باشد. اما اگر او تمایلی به طلاق نداشته باشد، زن باید به طور قانونی ثابت کند که او سوءاستفاده دارد، مشکلات روانی دارد یا به نحوی نتوانسته است مسئولیت ازدواج خود را حفظ کند.

XS
SM
MD
LG