لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

«بیش از ۱۶۵ کشته» در تازه‌ترین دور درگیری‌ها در ساحل غربی یمن


نیروهای مورد حمایت ائتلاف؛ اول ژوئیه ۲۰۱۸ جنوب‌غربی یمن
نیروهای مورد حمایت ائتلاف؛ اول ژوئیه ۲۰۱۸ جنوب‌غربی یمن

اسوشیتدپرس می‌گوید در جریان درگیری‌های شدید میان ائتلاف به رهبری عربستان و نیروهای مورد حمایت آن‌ها، و شورشیان حوثی، در ساحل غربی یمن، بیش از ۱۶۵ نفر کشته شده‌اند. درگیری‌های اخیر در حالی صورت گرفته که سازمان ملل در تلاش برای احیای مذاکرات صلح است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به‌نقل از «مقام‌های امنیتی» می‌گوید درگیری‌های شدید در روز جمعه و شنبه در منطقه‌ای در جنوب بندر کلیدی حدیده رخ داده‌است. رویارویی اخیر در حالی صورت گرفته که شهروندان غیرنظامی همچنان در تلاش برای گریختن از حدیده و پناه گرفتن در مناطق امن بودند.

نیروهای حامی دولت یمن، با حمایت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، عملیات گسترده‌ای را برای تصرف بندر حدیده در ساحل غربی یمن آغاز کرده‌اند. این رویارویی شدید ده‌ها کشته و هزاران آواره برجای گذاشته و سبب شده تا سازمان ملل و شماری از سازمان‌های امدادی، پی‌در‌پی، در مورد وقوع «فاجعه» تازه‌ای در آن کشور هشدار دهند. به همین دلیل، در هفته گذشته، مارتین گریفیس، فرستاده سازمان ملل، بار دیگر برای مذاکره با شورشیان حوثی در مورد وضعیت حدیده به پایتخت یمن سفر کرد.

بندر حدیده، از اصلی‌ترین مناطق واردات کالا به یمن است و برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان آن کشور، نقش کلیدی دارد. بیش از ۷۰ درصد واردات یمن از این بندر انجام می‌شود و همین موضوع نیز یکی از دلایل اصلی نگرانی سازمان ملل در مورد وقوع یک «فاجعه انسانی» است.

گزارش شده بود که درگیری‌ها برای مدتی فروکش و ائتلاف به رهبری عربستان حملات خود را متوقف کرده‌است.

شبکه خبری عرب‌نیوز در ریاض، دو روز پیش گزارش داده بود که «ارتش یمن حملات به منطقه تحیتا را در پیوند با آماده‌سازی برای آزادی کامل (منطقه) و حرکت به سوی زبید» از سر گرفته‌است. منطقه تحیتا و زَبـید، هر دو در جنوب حدیده و در نزدیکی کرانه دریای سرخ قرار دارند.

خبرگزاری سبا، وابسته به حوثی‌ها، نیز گزارش داده‌است که در صنعا نشست‌هایی برای «کمک به جبهه ساحل غربی» و گسیل داشتن نیروهای بیشتر به منطقه انجام شده‌است.

به گزارش اسوشیتدپرس دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که در تبعید خودخواسته به‌سر می‌برد، از شورشیات خواسته «بدون قید و شرط» از حدیده «عقب‌نشینی» کنند. حوثی‌ها این خواسته را رد کرده‌اند اما نشانه‌هایی وجود دارد که توافق خود را با کنترل بندر حدیده توسط سازمان ملل، به‌عنوان بخشی از توافق احتمالی برای آتش‌بس، اعلام کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، عرب‌نیوز، سبا، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG