لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

ادامه جنگ ارمنستان و آذربایجان به‌رغم دیدار وزرای خارجه در آمریکا


توپخانه ارتش آذربایجان؛ عکس از آرشیو
توپخانه ارتش آذربایجان؛ عکس از آرشیو

یک روز بعد از دیدار مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود و تاکید بر آتش‌بس، درگیری‌های نظامی در ناگورنو-‌قره‌باغ کماکان به شدت ادامه دارد.

آقای پومپئو در دیدار با دیپلمات‌های ارشد آذربایجان و ارمنستان روز جمعه خواستار «پایان خشونت‌ها و افزایش حفاظت از غیرنظامیان» شده بود.

روز شنبه سوم آبان، وزارت دفاع آذربایجان از هدف قرار دادن یک جنگنده ارمنی در منطقه قبادلی خبر داد، اما شوشان استپانیان وزیر خارجه ارمنستان این ادعا را رد کرده و «کاملا غلط» نامیدش.

وزارت دفاع آذربایجان همچنین روز شنبه از حمله جنگنده‌های این کشور به منطقه آغدام و آغ‌دره خبر داده و گفته است «تجهیزات و قرارگاه‌های نظامی نیروی ارمنی» در این مناطق منهدم شده است. هنوز ارمنستان واکنشی به این بیانیه نداشته است.

آقای پومپئو بعد از دیدار با جیحون بایراموف و زهراب مناتساکانیان وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان بر لزوم از سرگیری مذاکرات اساسی در قالب گروه مینسک، شامل آمریکا، فرانسه و روسیه، تاکید کرده بود.

این گروه از سال ۱۹۹۲ میان طرفین مناقشه در ناگورنو‌-قره‌باغ در حال مذاکره هستند و آذربایجان درخواست کرده که ترکیه نیز وارد این گروه شود، اما آقای مناتساکانیان روز جمعه در واشنگتن گفت «ترکیه حامی آذربایجان و بخشی از مشکل است و نمی‌تواند عضوی از گروه مینسک شود».

وی همچنین دیدار با همتای آمریکایی خود را «بسیار خوب» توصیف کرده و گفته بود تلاش‌ها برای آتش‌بس ادامه خواهد داشت.

قبلا دو کشور با میانجی‌گری روسیه دو بار توافق کرده بودند که آتش‌بس موقت برای تحویل اجساد و مبادله اسرا انجام دهند، اما این آتش‌بس‌ها هرگز عملی نشد.

آقای مناتساکانیان همچنین گفت ارمنستان از ارسال نیروهای حافظ صلح به ناگورنو‌-قره‌باغ حمایت می‌کند.

همتای آذربایجانی وی نیز روز جمعه اعلام کرد آذربایجان متعهد به یافتن راه‌حلی سیاسی و از سرگیری مذاکرات اساسی است.

وی گفته بود ارمنستان باید طفره رفتن از مذاکرات معنی‌دار را متوقف کرده و گزینه صلح نهایی را انتخاب کند.

دور جدید مناقشه ناگورنو‌-قره‌باغ که تقریبا یک ماه از آغاز آن گذشته، حداقل هزار کشته بر جای گذاشته است. همچنین ده‌ها غیرنظامی از هر دو طرف در این مناقشه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG