لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

وکیل و والدین ساسان نیک‌نفس شکایت «قتل عمد» او را در دادسرای جنایی طرح کردند


ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی بیماری که در زندان جان باخت
ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی بیماری که در زندان جان باخت

علی شریف‌زاده، وکیل ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی بیماری که در زندان جان باخت، از طرح شکایت با عنوان «قتل عمد» در دادسرای جنایی، برای بررسی چگونگی درگذشت او خبر داد.

این وکیل دادگستری، روز چهارشنبه، ۱۹ خرداد در گفت‌و‌گو با وب‌سایت امتداد نو گفته به «درخواست و همراه با» پدر و مادر ساسان نیک‌نفس، این شکایت را در دادسرای جنایی ناحیه ۲۷ تهران بزرگ، طرح کرده و با سرپرست دادسرای جنایی و معاون دادستان تهران نیز در این خصوص جلسه داشته‌اند.

روز شنبه هفته جاری، ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی و امنیتی محبوس در قرنطینه زندان تهران بزرگ که به بیماری‌های متعددی مبتلا بود، در زندان درگذشت.

اداره کل زندان‌های استان تهران در مورد مرگ این زندانی سیاسی اطلاعیه‌ای صادر کرده و مدعی شده که وی بر اثر «مصرف قرص» جان باخته است.

این اطلاعیه همچنین بدون ارائه مدرکی مدعی شده است که «نام‌برده در بدو ورود و در فرآیند تکمیل پرسشنامه‌های شخصیت اعلام داشته سابقه یک نوبت اقدام به خودکشی از طریق مصرف قرص داشته است.»

این در حالی است که علی شریف‌زاده، وکیل دادگستری می‌گوید «خود سازمان زندان‌ها به صراحت از دادن قرص به این زندانی سیاسی خبر داده و «اگر چنانچه همین موضع سازمان را مبنای نظر قرار دهیم، قابلیت پیگیری از طریق مقام قضائی وجود خواهد داشت.»

آقای شریف‌زاده پیشتر اعلام کرده بود که موکلش دچار بیماری‌های کبدی، دیابت و اعصاب و روان بود و مسئولان قضایی و مسئولان زندان در جریان وضعیت وخیم جسمانی او بوده‌اند. با این حال پزشکی قانونی، علی‌رغم وضعیت جسمانی ساسان نیک‌نفس، حکم به تحمل کیفر داده بود.

ساسان نیک‌نفس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به ۸ سال زندان محکوم شده بود که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال از این حکم قابل اجرا بود. این زندانی سیاسی به گفته وکیلش از اردیبهشت ۹۹ در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد.

علی شریف‌زاده به رادیو فردا گفته بود از داخل زندان به او اطلاع دادند که موکلش ۴۸ ساعت پیش با خون‌ریزی بینی و دهان با توجه به بیماری قبلی به بهداری زندان و سپس به بیمارستان لقمان منتقل شده بود.

پس از درگذشت نیک‌نفس در زندان، دو نهاد حقوق بشری با انتشار اطلاعیه‌‌هایی جداگانه اعلام کردند که او به خاطر بیماری‌های متعدد، ازجمله دیابت، صرع و افسردگی، در وضعیتی نبوده که بتواند در حبس بماند.

این دو نهاد، «پافشاری غیرقانونی مسئولین قضایی و عدم رسیدگی به پرونده پزشکی» این زندانی را باعث مرگ وی دانسته و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه را مسئول این مرگ اعلام کرده‌اند.

اسفند ۱۳۹۹ نیز بهنام محجوبی، درویش زندانی، پس از اغما در زندان به بیمارستان منتقل شد و اندکی بعد درگذشت.

پزشکی قانونی حکم عدم تحمل کیفر بهنام را صادر کرده بود، اما مسئولان زندانی مانع آزادیش شده بودند.

با استفاده از گزارش امتداد نو و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG