لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی پیوست؛ مرزهای روسیه با ناتو دو برابر شد


پکا هاویستو (نفر اول از چپ)، وزیر خارجه فنلاند، سند رسمی عضویت این کشور در ناتو را به آنتونی بلینکن (نفر اول از راست)، همتای آمریکایی خود، تسلیم کرد.
پکا هاویستو (نفر اول از چپ)، وزیر خارجه فنلاند، سند رسمی عضویت این کشور در ناتو را به آنتونی بلینکن (نفر اول از راست)، همتای آمریکایی خود، تسلیم کرد.

فنلاند پس از ده ماه انتظار روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین به‌طور رسمی به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، درآمد.

فنلاند حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و پیوستن این کشور به ناتو مرزهای این پیمان نظامی با روسیه را تقریبا دو برابر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند، با تسلیم سند رسمی به آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در مقر ناتو، روند الحاق این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی را تکمیل کرد.

فنلاند و سوئد چند ماه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، خواستار عضویت در ناتو برای مقابله با تهدیدهای آتی احتمالی مسکو علیه خود شدند.

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، عضویت فنلاند نشان‌دهنده یک تغییر عمده در چشم‌انداز امنیتی اروپا است: «فنلاند در پی شکست از اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم، اعلام بی‌طرفی کرد اما رهبران این کشور چند ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، خواستار الحاق به ناتو شدند».

این خبرگزاری می‌افزاید: «این اقدام یک ضربه استراتژیک و سیاسی برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است که سال‌هاست از گسترش ناتو به روسیه شکایت دارد و تا حدی از آن به عنوان توجیه تهاجم نظامی به اوکراین استفاده کرده است».

ناتو می‌گوید هیچ تهدیدی برای مسکو ایجاد نمی‌کند.

در پی اعلام رسمی پیوستن فنلاند به ناتو، وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد «پس از پیوستن فنلاند به ناتو و افزایش خط تماس پیمان آتلانتیک شمالی با مرزهای روسیه، وضعیت در شمال اروپا به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد و مسکو مجبور خواهد شد اقدامات تلافی‌جویانه نظامی‌، فنی و سایر اقدامات تلافی‌جویانه را برای از بین بردن تهدیدات علیه خود انجام دهد».

این بیانیه می‌افزاید فنلاند با پیوستن به ناتو در نهایت از هویت خود و هرگونه استقلالی که برای دهه‌ها آن را در امور بین‌المللی متمایز کرده است، دست کشید: «سیاست عدم تعهد نظامی که توسط هلسینکی دنبال می‌شد، مدت‌ها در خدمت منافع ملی فنلاند و یکی از عوامل مهم برای تضمین اعتماد در منطقه دریای بالتیک و در کل قاره اروپا بود».

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پارسال همزمان با طرح عضویت این دو کشور در ناتو گفته بود که مسکو «واکنش ضروری» از جمله استقرار ۱۲ واحد و لشکر در تقسیمات نظامی غربی را انجام خواهد داد.

تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو در اجلاس تابستان گذشته در مادرید در اصول با پذیرش فنلاند و سوئد موافقت کردند. مجارستان و ترکیه به مدت چند ماه تایید درخواست این دو کشور را در پارلمان‌های خود به تعویق انداختند ولی بالاخره هفته گذشته عضویت فنلاند را تایید کردند.

مجارستان دلایل تردید و مخالفت خود را هیچگاه به صراحت اعلام نکرده، ولی ترکیه تایید عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را به محدود کردن فعالیت مخالفان آنکارا در آن کشورها و لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه مشروط کرده بود.

آمریکا و متحدان آن کشور امیدوارند که قبل از اجلاس بعدی رهبران ناتو که در روزهای ۱۱ و ۱۲ ژوئیه در پایتخت لیتوانی برگزار می‌شود عضویت سوئد در ناتو نیز رسمیت پیدا کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG