لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۶

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: خسارت حادثه نطنز قابل توجه است


نخستین تصویر منتشرشده از محل وقوع در تاسیسات هسته‌ای نطنز
نخستین تصویر منتشرشده از محل وقوع در تاسیسات هسته‌ای نطنز

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید خسارت حادثه سوله سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز «قابل توجه» است.

بهروز کمالوندی یکشنبه ۱۵ تیرماه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت قرار است سوله بزرگتر و با تجهیزات پیشرفته‌تری در این مجتمع احداث شود.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۳ تیرماه اعلام کرد که علت حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز مشخص شده است، اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا دراین‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

بخشی از تاسیسات هسته‌ای ایران بامداد ۱۲ تیرماه دچار حادثه شد که گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی درباره علت آن توضیحی نداده‌اند، اما در این فاصله گزارش‌هایی حاکی از احتمال «خرابکاری» در آنجا منتشر شده است.


علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه گفت بر اساس اعلام شورای عالی امنیت ملی، نتیجه بررسی‌ها به «دلایل امنیتی» اعلام نشد، اما «نتایج قطعی» این بررسی‌ها به زودی اعلام می‌شود.

کمالوندی نیز گفته است همانطور که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد، الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست، اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.

وی همچنین در خصوص مشخصات سوله‌ای که این حادثه در آن رخ داده است، گفت: «ساخت این سوله از سال ۹۲ شروع شده بود و نظر آقای صالحی این بود که برای کارهای نهایی ماشین‌های پیشرفته و مونتاژ این ماشین‌ها راه‌اندازی و تجهیز شود. در سال ۹۴ ساخت این سوله در حال تکمیل بود که به دلیل بحث برجام کاملاً تکمیل نشد.»


این در حالی است که بر اساس ارزیابی اولیه کارشناسان که با تطبیق عکس‌های منتشرشده توسط سازمان انرژی اتمی ایران و تصاویر ماهواره‌ای گوگل انجام شده، محل «حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران بوده است.

دو مقام ایرانی روز جمعه به رویترز گفته بودند که حادثه سایت نطنز «خرابکاری از نوع حمله سایبری اسرائیل بوده است».

کمالوندی گفته است «قرار بود» در این سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود.

به گفته وی، این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰ هزار سو، ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ افتتاح شد، اما به دلیل محدودیت‌های برجامی با ظرفیت کامل کار نمی‌کرد.

آقای کمالوندی می‌گوید که در این سالن تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بود که در اثر حادثه بخشی از آنها از بین رفته و حالا قرار شده است سوله در ابعادی بزرگتر ساخته ‌شود و از تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تری در آنجا استفاده خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه «این حادثه هیچ وقفه و خللی در کار غنی‌سازی ایران ایجاد نمی‌کند»، گفته است ممکن است این حادثه در برنامه میان مدت در توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته «کندی‌هایی ایجاد کند».

«خرابکاری» اخیر در سایت نطنز در زمانی رخ داده که ایران با طیفی دیگر از آتش‌سوزی‌ها و حوادث در مجتمع‌های پتروشیمی، سازمان‌های برق منطقه‌ای و سازه‌های زیربنایی خود روبرو شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG