لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

پیشنهاد ۲.۵ میلیون دلاری برای خرید اولین توئیت تاریخ


پانزده سال پیش در چنین روزی، اولین توئیت توسط بنیانگذار شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد؛ پیشنهادها برای خرید این توئیت که مدتی پیش از سوی مدیر توئیتر به حراج گذاشته شد، اکنون به ۲.۵ میلیون دلار رسیده است.

جک دورسی، کارآفرین آمریکایی و مدیر عامل و بنیانگذار توئیتر، در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ در حساب کاربری توئیترش نوشت: «همین الان توئیترم را راه انداختم» و به این ترتیب، اولین توئیت در تاریخ این شبکه اجتماعی به ثبت رسید.

حراج توئیت آقای دورسی اواخر روز یکشنبه به پایان می‌رسد و او پیشاپیش گفته است که این مبلغ را صرف امور خیریه خواهد کرد.

فقط یک نسخه منحصربه‌فرد و امضادار از این توئیت موجود است که با استفاده از فناوری مشابه در رمزارزها موسوم به «ان‌اف‌تی»، جعل آن را برای کلکسیونرهای مجازی ناممکن می‌کند.

در سال‌های اخیر پلتفرم اجتماعی توئیتر به یکی از ابزارهای مسلط و مناقشه‌انگیز در راه‌اندازی جنبش‌های مدنی مبدل شده است.

کمتر از سه ماه پیش، شرکت توئیتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که حساب کاربری شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، را برای همیشه مسدود خواهد کرد؛ تصمیمی بحث‌برانگیز که واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشت.

این اقدام در پی آن صورت گرفت که هجوم شماری از خشونت‌طلبان هوادار دونالد ترامپ به تالار اصلی کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه سال جاری میلادی (۱۷ دی) پنج کشته برجای گذاشت.

برخی نهادهای مدنی و حقوق بشری از شبکه‌های اجتماعی خواسته بودند که حساب کاربری آقای ترامپ را به دلیل «ترویج خشونت» مسدود کنند.

در مقابل، عده‌ای این اقدام را نقض بی‌طرفی و آزادی بیان از سوی شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر دانستند.

دونالد ترامپ در توئیتر بیش از ۸۸ میلیون فالوئر (دنبال‌کننده) داشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG