لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

یک کارزار تازه برای ریشه‌کن کردن مالاریا در آفریقا


کارزار تزریق واکسن مالاریا به کودکان در کامرون
کارزار تزریق واکسن مالاریا به کودکان در کامرون

کارزار واکسیناسیون کودکان با واکسن جدید و «بسیار مؤثر» ضد مالاریا از دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲، در کشور کامرون آغاز می‌شود.

این واکسن جدید توسط شرکت داروسازی بریتانیایی جی‌اس‌کی (GSK) ساخته شده و قبلاً روی کودکان در غنا، کنیا و مالاوی آزمایش شده است، اما کارزار تازه در کامرون اولین برنامهٔ واکسیناسیون خارج از آزمایش‌های بالینی است و در حالی انجام می‌شود که حدود ۲۰ کشور آفریقایی دیگر نیز برنامه‌هایی برای عرضهٔ آن در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده‌اند.

مالاریا یک بیماری انگلی است که به صورت عفونت حاد با تب و لرز و کم‌خونی به انسان حمله می‌کند و تاکنون سالانه جان حدود ۶۰۰ هزار نفر را در جهان گرفته است.

محمد عبدالعزیز، رئیس سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آفریقا درباره آغاز کارزار تزریق واکسن جدید می‌گوید که «ما نه تنها شاهد این تحول هستیم، بلکه فعالانه در فصلی متحول‌کننده در تاریخ بهداشت همگانی در آفریقا مشارکت می‌کنیم.»

مقام‌های سازمان بهداشت جهانی نیز این روز را گامی تاریخی در چندین دهه تلاش برای محافظت از مردم در برابر بیماری مالاریا خوانده‌اند.

یک پرستار در حال تزریق واکسن مالاریا به یک کودک در یک مرکز بهداشت محلی در کامرون
یک پرستار در حال تزریق واکسن مالاریا به یک کودک در یک مرکز بهداشت محلی در کامرون

واکسن ساخت شرکت جی‌اس‌کی با نام آرتی‌اس (RTS)، هم‌زمان با واکسن دیگری به نام آر۲۱ (R21) عرضه می‌شود که توسط محققان دانشگاه آکسفورد ساخته شده و هر دو به یک اندازه موثرند.

هر دو واکسن، نیاز به چند دوز تزریق دارند و توانسته‌اند تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را برای تزریق به کودکان از ۵ ماهگی به بالا دریافت کنند.

کیت اوبراین، یکی از مقامات ارشد واکسیناسیون در سازمان بهداشت جهانی گفت که «این واکسن‌ها در طول دوره آزمایشی از حدود نیمی از موارد بالینی ابتلا به مالاریا جلوگیری کرده‌اند و ارائهٔ واکسن به صورت فصلی نیز موارد ابتلا به مالاریا را تا حدود سه‌چهارم کاهش داده است.»

مالاریا یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در قاره آفریقا است و سالانه نزدیک به نیم میلیون کودک در آفریقا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

با اینکه ۹۵ درصد از موارد مرگبار بیماری مالاریا در قاره آفریقا رخ می‌دهد، اما ابتلا به آن در سایر نقاط دنیا از جمله در ایران نیز ممکن است.

خردادماه امسال، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، دربارهٔ رشد ۴۰ برابری مالاریای کشنده در کشور هشدار داده بود. به گفتهٔ این مقام وزارت بهداشت، افزایش تعداد مبتلایان امسال نسبت به سال قبل، تمام دستاوردهای ۷۰ سال گذشتهٔ این وزارتخانه در کنترل این بیماری را در خطر قرار داده است.

روزنامه هم‌میهن، چاپ تهران، پیشتر در گزارشی نوشته بود که طبق بررسی‌های این روزنامه، سوخت‌بران و کولبران که از مرزهای غیررسمی به پاکستان تردد دارند و آنجا توقف می‌کنند، بیشترین ابتلا به این بیماری را دارند.

XS
SM
MD
LG