لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

نخستین هواپیمای مسافربری به مقصد اسرائیل از آسمان عربستان عبور می‌کند


در اقدامی بی‌سابقه، یک هواپیمای مسافربری هندی به مقصد اسرائیل اجازه یافته است که از آسمان عربستان سعودی عبور کند.

در هفتاد سال موجودیت کشور اسرائیل، این نخستین بار است که عربستان سعودی به هواپیمایی از مبدأ یا به مقصد اسرائیل اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش را می‌دهد.

اسرائیل و عربستان سعودی ارتباط رسمی با یکدیگر ندارند و پرواز هواپیمای شرکت «ایرایندیا» که قرار است روز پنج‌شنبه ۲ فروردین از دهلی نو به سوی تل‌آویو انجام شود می‌تواند نشانه‌ای از تحول مهم در مناسبات ریاض – تل‌آویو محسوب شود.

به گزارش رسانه‌های هند و اسرائیل، هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ در این نخستین پرواز که اکثر بلیت‌های آن از هفته‌ها قبل پیش‌فروش شده بود، دست‌کم دویست مسافر را از دهلی نو و با عبور از فراز عمان، عربستان و سپس اردن، به سوی اسرائیل ببرد و شامگاه پنج‌شنبه در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو به زمین بنشیند.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای، این پرواز را سرآغاز پروازهای منظم هفتگی میان هند و اسرائیل و با استفاده از حریم عربستان خوانده است.

پیش از این تنها دوبار، دو رئیس جمهوری آمریکا مستقیما از عربستان سعودی به اسرائیل پرواز کرده بودند: جرج بوش در سال ۲۰۰۸ و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷.

عربستان سعودی کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد اما در پی برخی تحولات سیاسی، شرکت «ایر ایندیا» چند هفته پیش توانست اجازه پروازهای منظم میان هند و اسرائیل را با استفاده از حریم هوایی این کشور به دست بیاورد.

پیش از این تمامی پروازهای مسافربری از شرق جهان با مبدأ یا مقصد اسرائیل باید از مسیر طولانی دریای سرخ، خلیج عدن و سپس اتیوپی در شمال آفریقا می‌گذشتند تا وارد حریم هوایی کشورهای عربی و مسلمان که اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند، نشوند. مسیرجدید بیش از دو ساعت کمتر از مسیر قبلی زمان می‌برد.

شرکت هواپیمایی اسرائیلی «العال» از نخست وزیر این کشور خواسته است مجوزی مشابه برای این شرکت نیز فراهم شود تا پروازهای «العال» به سوی هند نیز با استفاده از حریم هوایی سعودی کوتاه‌تر شود.

عربستان سعودی که ابتدا دادن مجوز به شرکت «ایر ایندیا» را تکذیب کرده بود، هنوز به درخواست شرکت «العال» واکنش نشان نداده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ماه‌های اخیر بارها با اشاره به عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج فارس، از اشتراک دیدگاه‌های آنها با اسرائیل سخن گفته و تاکید کرده است که این کشورها دیگر اسرائیل را به چشم دشمن نگاه نمی‌کنند و مانند اسرائیل، برنامه هسته‌ ای و اقدامات ایران در منطقه را یک خطر می‌دانند.

از سوی دیگر آغاز پروازهای خطوط هوایی هند به سوی اسرائیل و بالعکس با استفاده از حریم سعودی، با سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به آمریکا همزمان شده است.

XS
SM
MD
LG