لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۷

سیستم 5G «دو سال دیگر عملیاتی می‌شود»


سیستم 5G که صد برابر سرعت بیشتری نسبت به 4G دارد از دو سال دیگر توسط شرکت کوالکام عملیاتی می‌شود.

کوالکام اولین مودم فایو جی جهان به نام اسنپدراگون X50 را معرفی کرده است. این دستگاه یکی از تجهیزات مورد استفاده در شبکه فایو جی به حساب می‌آید.

شرکت کوالکام در مورد مودم جدید خود با توسعه‌دهندگان و شرکت‌های زیرساخت شبکه وارد مذاکرات شده است. آنگونه که شرکت کوالکام اعلام کرده، دسترسی به شبکه فایو جی تا سال ۲۰۱۹ عملی خواهد شد.

سرعت شبکه فایو جی حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از شبکه‌های فور جی خواهد بود. در این شبکه جدید، سرعت انتقال داده‌ها بر حسب گیگابیت بر ثانیه محاسبه می‌شود؛ در صورتی که این معیار در شبکه‌های فور جی با مگابایت بر ثانیه ارزیابی می‌شود.

کوالکام برای شروع آزمایش اجرای فایو جی با شرکت‌های بزرگی همچون اسپرینت، ورایزن، نوکیا و زدتی‌ای در حال همکاری است.

اسنپدراگون X50 از شبکه فایو جی پشتیبانی می‌کند و به نظر می‌رسد مودم اسنپدراگون X50 تا زمانی که شبکه فایو جی در دسترس قرار نگیرد، به بازار عرضه نخواهد شد.

مودم ایکس ۵۰ در گوشی‌های هوشمند که سال ۲۰۱۹ راهی بازار می‌شود استفاده نمی‌شود بلکه ایکس ۵۰ برای استفاده توسط تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند و همچنین اپراتورهای مخابراتی توسعه یافته است تا آزمایش‌های خود را برای بهبود هر چه بیشتر این فناوری انجام دهند.

اضافه شدن یک تراشه‌ فایو جی علاوه‌ بر تراشه‌ فور جی در گوشی‌های هوشمند، مصرف باتری را افزایش خواهد داد؛ از این‌‌رو باید در گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹ که انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تراشه‌ ارتباطی با پشتیبانی فایو جی راهی بازار شوند، استفاده از تراشه‌های تجاری بهتری در دستور کار قرار گیرد.

با عرضه فناوری 2G در دهه ۹۰ میلادی، ارتباطات وایرلس تلفنی علاوه بر صوت، از پیامک نیز پشتیبانی کردند. 3G انتقال داده را نیز به پیامک و تماس صوتی افزود و در نهایت، 4G سرعت و اطمینان‌پذیری این قابلیت‌ها را افزایش داد.

شبکه‌های فور جی فعلی از حداکثر ۸ فرستنده و ۴ گیرنده پشتیبانی می‌کنند؛ درحالی‌که برج‌های مخابراتی فایو جی از ده‌ها فرستنده و گیرنده پشتیبانی خواهند کرد.

فایو جی بسیار سریع خواهد بود. حداقل سرعت دانلود ۲۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در این سیستم رخ خواهد داد.

شرکت AT&T بر اساس سیستم فایو جی به سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه دست یافته‌ است. با این سرعت می‌توان یک فیلم فور کی با حجم ۱۰۰ گیگابایت را تنها در دو دقیقه و نیم دانلود کرد.

تحلیلگران آی جی آر می‌گویند توسعه شبکه‌های فایو جی در حدود ۴۸ میلیارد دلار هزینه لازم دارد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یکی از مواردی است که توسعه آن به توسعه شبکه فایو جی گره خورده است.

اپلیکیشن‌های وب و فضای ذخیره‌ سازی ابری از فایو جی بهره زیادی خواهند برد. فضای ابری به یک ضمیمه نامحدود حافظه گوشی هوشمند تبدیل خواهد شد. کاربران دیگر نگران کمبود حافظه برای ذخیره عکس‌های خود نخواهند بود. اپلیکیشن‌های وب مبتنی بر فضای ابری که بسیار سریع در جستجوگر موبایل اجرا می‌شوند، از فایو جی بهره زیادی می‌برند. با سرعت بالای شبکه، کاربران دیگر نگران زمان لود پایین نخواهند بود.

یکی از مواردی که برای توسعه آن نیاز به توسعه فناوری فایو جی است خودروهای خودران است. خودروهای خودران نیاز به بستری دارند که در آن اطلاعات زیادی با سرعت بالایی انتقال داده شود. سیستمی که می‌تواند چنین کاری را ممکن کند سیستم فایو جی است.

XS
SM
MD
LG