لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

بر اثر وقوع سیل در افغانستان دست‌کم ۳۵ نفر جان باختند


سیل هزاران خانه را نیز ویران کرده است
سیل هزاران خانه را نیز ویران کرده است

باران شدید و در پی آن وقوع سیلاب در مناطق مختلف افغانستان باعث جان باختن دست‌کم ۳۵ نفر شده و به بسیاری از خانه‌ها و راه‌ها آسیب زده است.

بنابر گزارش‌ها، دست‌کم ۱۲ تن در ولایت فاریاب، ۱۰ تن در ولایت هرات، ۸ نفر در ولایت بادغیس و ۵ تن در ولایت بلخ بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن جان باخته‌اند. بنا بر گزارش‌ها، توفان و سیلاب روز شنبه در بادغیس در ۲۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

احمد جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب، به رادیو اروپای آزاد گفت که سیلاب‌ها به «هزاران منزل مسکونی و پل» آسیب زده یا آنها را کاملاً تخریب کرده‌است و حدود ۲۰ هزار رأس دام نیز تلف شده‌اند.

میر گلاب‌الدین میری، رئیس هلال احمر هرات، نیز با اشاره به «خسارات گسترده در ۱۲ منطقه این ولایت» گفت: دسترسی به برخی مناطق دورافتاده هنوز ممکن نشده‌است.

به گفته گلاب‌الدین میری، بیش از ۱۲ بخش از ولایت هرات آسیب جدی دیده و افراد زیادی بی‌خانمان شده‌اند. او افزود که «ما تا اکنون تنها توانسته‌ایم به آنها غذا و پتو برسانیم.»

بارش برف و باران از چند هفته پیش در برخی نقاط افغانستان آغاز شد و به راه افتادن سیلاب‌ها از حدود سه روز پیش شدت یافت.

وقوع سیل از حوادث رایج در افغانستان است اما این کشور همچنان از زیرساخت‌های لازم مانند مسیل و راه‌آب برای دفع سیل محروم است. به خاطر زیرساخت‌های نامناسب دسترسی امدادگران نیز به مناطق مختلف دشوار است.

اوایل ماه جاری میلادی دست‌کم ۲۰ نفر در سیلاب‌هایی که در ولایت قندهار، در جنوب افغانستان، روی داد کشته شدند. این سیلاب‌ها هزاران خانه و شمار زیادی خودرو را با خود بردند.

در روزهای اخیر بروز سیل در مناطق وسیعی از ایران، همسایه غربی افغانستان، نیز ده‌ها کشته برجای گذاشته و بارش‌ها و وضعیت بحرانی در ایران همچنان ادامه دارد.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG