لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

سیل در کرمان؛ پنج هزار خانوار روستایی در محاصره، مسدود شدن راه‌های ۳۳۰ روستا


به دنبال بارش بی‌سابقه باران طی ۵۰ سال اخیر در دشت‌های جنوبی کرمان و وقوع سیلاب، پنج هزار خانوار روستایی در محاصره قرار گرفته، شش روستا تخلیه و بخشی از از زمین دچار فرونشست شده است.

علی زینی‌وند، استاندار کرمان، روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود که «به ۳۳۰ روستا چه در دشت‌های باتلاقی و چه در کوهستان‌ها دسترسی نداریم».

وی با بیان این که دستور تخلیه مناطقِ در خطر صادر شده و به محض فروکش‌کردن آب، راه‌های دسترسی باز خواهد شد، افزوده در برخی از نقاط طغیان رودخانه‌ها اجازه ورود به روستاها را نمی‌دهد.

به گفته آقای زینی‌وند، گستردگی سیلاب ۲۵ هزار نفر از ساکنان روستاها را گرفتار کرده و سه کودک (دو نفر در ریگان و یک نفر در کهنوج) به علت «بی‌احتیاطی» در رودخانه غرق شدند.

فرونشست بخشی از زمین در منطقه عنبرآباد نیز از دیگر پیامدهای سیل در استان کرمان گزارش شده است.

استاندار کرمان با اشاره به این که در سیل هفته گذشته، ۱۷۰۰ منزل مسکونی آسیب دید و ۱۵۰۰ راس دام تلف شد گفت: «در سیل دوم آبگرفتگی و خسارت‌ها بیشتر است.»

امین باقری، فرماندار ریگان در کرمان نیز گفته سه نفر در سیلاب مناطق کوهستانی این شهرستان مفقود شده‌اند.

وی از مسدود شدن همه راه‌های مناطق کوهستانی شهرستان ریگان خبر داده و گفته امکان امدادرسانی و دسترسی زمینی به ۷۵ روستای در محاصره سیل هنوز وجود ندارد.

وضعیت بحرانی در چندین شهر استان هرمزگان

گزارش‌های دیگر نیز حاکی از وضعیت «فوق‌ بحرانی» در شهرستان میناب در استان هرمزگان، به دنبال تداوم بارش‌ در شرق این استان و جنوب کرمان و سیلاب‌های ناشی از آن است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی از باز شدن کامل دریچه‌های سد استقلال میناب خبر داده و نوشته به همین دلیل چند روستا در پایین این سد، تخلیه شده‌اند.

این خبرگزاری در عین حال از همکاری نکردن «بسیاری از مردم در روند تخلیه اضطراری منازل و روستاهای پایین‌دست سد» گزارش داده و نوشته که این مسئله «چالش‌هایی» را ایجاد کرده است.

نزدیک به ده روز پیش نیز سیل در استان‌های هرمزگان، سیستان‌ و بلوچستان و فارس دست‌کم ده کشته بر جای گذاشت و خسارات سنگینی را به‌ویژه در مناطق روستایی و بخش کشاورزی به بار آورد.

در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و بی‌توجهی‌ به محیط زیست در ایران و کشورهای همسایه، به‌خصوص در موضوع فرسایش خاک، علاوه بر پدیده گرد و غبار، وقوع سیلاب‌ نیز زندگی مردم در ایران را تحت‌ تاثیر قرار داده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، ایرنا و تسنیم/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG