لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

۴۰۰ شهر و روستای ایران درگیر سیل؛ شرایط پلدختر اضطراری است


استاندار لرستان نسبت به بروز «فاجعه انسانی» در پلدختر هشدار داد
استاندار لرستان نسبت به بروز «فاجعه انسانی» در پلدختر هشدار داد

در حالی که به گفته وزیر کشور ایران، حدود ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان همچنان درگیر سیل هستند، وضعیت در استان لرستان «اضطراری» گزارش شده و راه‌های ارتباطی و مخابراتی با شهرستان پلدختر قطع شده است.

استان لرستان

موسی خادمی، استاندار لرستان، با تأکید بر اینکه «نیازها برای کمک به پلدختر فرا استانی است» از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، خواست که هر چه زودتر امکانات امدادی کشور را برای لرستان و به خصوص شهر پلدختر بسیج کند.

استاندار لرستان همچنین گفت اگر بلافاصله «فکری اساسی و کمکی مؤثر» برای کمک‌رسانی به پلدختر صورت نگیرد «شاهد فاجعه عظیم انسانی در این شهرستان خواهیم بود».

به گزارش خبرگزاری فارس، طغیان رودخانه کشکان حدود پنج‌هزار واحد مسکونی را در پلدختر زیر آب برده و بسیاری از شهروندان برای فرار از سیل، به ارتفاعات از جمله بام خانه‌ها و کوه‌های اطراف پناه برده‌اند.

حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس، نیز به خبرگزاری ایسنا گفت: وضعیت در دو شهر پلدختر و معمولان بحرانی است؛ «نه شرایط جوی اجازه می‌دهد که هلی‌کوپتر این افراد را نجات دهد و نه امکانات به میزان کافی موجود است».

استاندار لرستان دلیل قطعی تلفن و اینترنت در پلدختر را «انفجار یکی از خطوط لوله به خاطر حجم بالای آب، و از بین رفتن خط فیبری آنجا» ذکر کرد.

با این حال میثم جعفرزاده، از مقام‌های وزارت نیرو، با اشاره به وضعیت بحرانی در پلدختر، معمولان و دورود به ایلنا گفت: «به خاطر حفظ ایمنی، فیدر برق منطقه را قطع کردیم و این قطعی به دلیل حادثه نبوده است».

استاندار لرستان با اشاره به اینکه بخش زیادی از زیرساخت‌های پلدختر در سیل قبلی از بین رفت گفت: با سیل امروز ارتباط جاده‌ای نیز با پلدختر، معمولان و روستاهای اطراف کشکان قطع شده است.

سایر مناطق استان لرستان نیز همچنان درگیر سیلاب‌ها هستند.

خرم‌آباد، مرکز این استان، نیز روز دوشنبه وضعیت بحرانی داشت و به گفته غلامرضا بنی‌صدر، مدیر فرودگاه این شهر، قطع برق و آب‌گرفتگی باند به بسته شدن این فرودگاه منجر شده است.

همچنین در شهرستان‌های چگنی، کوهدشت و دلفان نیز سیلاب وارد منازل شده و خسارات زیادی به بار آورده است. بخش عمده‌ای از معمولان نیز به زیر آب رفته است.

در موج جدید بارش‌ها، تمامی شهرستان‌های لرستان درگیر سیل شدند و بارش برف در الیگودرز نیز بخش عمده‌ای از جاده‌های روستایی منطقه را قطع کرد.

به جز پلدختر، برخی دیگر از شهرها و روستاهای لرستان نیز با قطع آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت روبه‌رو هستند.

سایر استان‌ها

بارش باران و جاری شدن سیلاب‌ها روز دوشنبه نیز در مناطق مختلف استان کرمانشاه ادامه یافت.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، در هفته گذشته حدود ۱۳۰ روستا در این استان بر اثر سیل دچار مشکلاتی بودند اما «اکنون به ۷۰ روستا کاهش یافته است».

بارش‌ها روز دوشنبه در برخی نقاط خوزستان با شدتی کمتر ادامه یافت و به گفته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، چند فروند نفربر آبی - خاکی همچنان در اهواز و در نزدیکی جاده‌هایی که امکان تردد در آنها نیست مستقر شده‌اند.

در استان همدان که در روزهای گذشته شاهد بارش باران بود، روز دوشنبه برف باعث قطع برق ۱۰۹ روستا شد.

به گفته بهروز کارخانه، رئیس هلال احمر همدان، گستردگی بارش‌ها، آب‌گرفتگی و سیل در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۰۰ مجروح برجای گذاشت.

گزارش‌هایی از مشکلات سیلاب‌های روزهای اخیر در اراک نیز منتشر شده است.
در تهران نیز صبح دوشنبه خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر طغیان رودخانه کن منتشر شد اما بعدتر شهرداری منطقه پنج با تکذیب این خبر گفت به دلیل ریزش بخشی از جاده سولقان، در حاشیه رودخانه کن، این جاده مسدود شد.‎

عزل یک مقام دیگر

رسانه‌های ایران روز دوشنبه از عزل شهردار ایلام و همچنین مدیر یک بیمارستان در کرمانشاه به علت سفر به خارج از کشور در سیل اخیر خبر دادند.

به گزارش فارس، دکترحسین امیری، مدیر بیمارستان «امام خمینی» کرمانشاه که از هفتم فروردین به کشور آلمان سفر کرده است از مقام خود عزل شد. پیشتر نیز استاندار گلستان به دلیل عدم حضور در محل کار خود و سفر به آلمان برکنار شده بود.

در ایلام نیز گزارش‌هایی درباره انتقادها از سفر خارجی شهردار این شهر در زمان سیل اخیر منتشر شده است.

آخرین آمار

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر روز یکشنبه گفته بود شمار جان‌باختگان سیل اخیر به ۴۵ تن رسیده است. ولی این آمار روز دوشنبه با سیل در دلفان افزایش یافت.

به گفته حشمت‌الله بهمنی، فرماندار دلفان، در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر در سیل نورآباد جان باختند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز دوشنبه گفت تاکنون ۷۸ جاده بین‌شهری و ۲۱۹۹ جاده روستایی بر اثر سیلاب مسدود شده‌اند و سیلاب‌های دو روز اخیر ۸۴ پل را تخریب کرده است.

به گفته رحمانی فضلی، در حوادث سیل اخیر ۱۴۱ رودخانه طغیان داشتند و ۴۰۹ مورد رانش زمین، اغلب در استان چهار محال و بختیاری، گزارش شد.

با این حال اسماعیل نجار روز دوشنبه به ایلنا گفت سامانه بارانی پرفشار از ایلام، کردستان و لرستان عبور کرده است و بارندگی در این مناطق در حال حاضر به صورت پراکنده، رگبار و رعد و برق گزارش شده است.

منابع: رسانه‌های ایران، توئیتر و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG