لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

رهبران مصر و اسرائیل برای نخستین بار پس از یک دهه با هم دیدار کردند


عبدالفتاح السیسی (راست) رئیس‌جمهوری مصر در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل
عبدالفتاح السیسی (راست) رئیس‌جمهوری مصر در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل

رهبران مصر و اسرائیل روز دوشنبه ۲۲ شهریور پس از یک دهه برای نخستین بار با هم دیدار کردند.

دیدار ژنرال عبدالفتاح السیسی با نفتالی بنت در بندر شرم‌الشیخ در سواحل دریای سرخ که خبر آن از قبل اعلام شده بود و در برابر دوربین‌ها صورت گرفت، رویدادی کم‌سابقه در ۴۲ سال مناسبات کامل سیاسی دو کشور همسایه است.

تا پیش از این، گزارش معدود ملاقات‌های سران و یا حتی دیدار وزیران دو کشور، معمولا در پایان سفر، و عمدتا از جانب اسرائیل، علنی می‌شد.

آخرین بار بنیامین نتانیاهو در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ (ژانویه ۲۰۱۱) در شرم‌الشیخ مصر با حسنی مبارک، رهبر وقت مصر، دیدار کرد؛ آن دیدار تنها چند روز پیش از پایان دوران رهبری آقای مبارک و سقوط حکومت او انجام شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نفتالی بنت با یک فروند هواپیمای ویژه که مجهز به موشک‌های ضد موشک است، وارد حریم هوایی شرم‌الشیخ شد؛ زیرا نیروهای شاخه مصری القاعده در این منطقه فعالیت دارند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد که بحث پیرامون مناسبات اسرائیل و فلسطینیان در صدر مذاکره دو رهبر بوده است.

مصر در تمامی بحران‌های میان اسرائیل و فلسطینیان، از جمله در عملیات جنگی ارتش اسرائیل در غزه، نقش میانجی داشته و با تماس با سران سازمان‌های فلسطینی، باعث فروکش کردن تنش‌ها شده است.

تلاش گسترده رئیس سازمان اطلاعات مصر در میانه بهار امسال، به جنگ ۱۲ روزه ارتش اسرائیل در غزه پایان داده بود.

پیشتر اعلام شده بود که دیدار سیسی با نفتالی بنت پس از آن نهایی شد که اسرائیل درخواست مصر برای کاهش سختگیری‌ها علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه، از جمله ماهیگیران این باریکه، را پذیرفت.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در آغاز این هفته پیشنهاد «بهبود شرایط زندگی مردم غزه» در برابر تعهد حماس به آرام کردن اوضاع را عنوان کرد و گفت مصر در این امر می‌تواند «نقش حیاتی» داشته باشد.

با این حال، سفر آقای بنت به مصر در حالی انجام شد که ارتش اسرائیل یکشنبه شب، برای سومین شب پیاپی، به نوار غزه حمله هوایی کرد. اسرائیل این حملات را واکنشی به تلاش برای شلیک راکت از نوار غزه به خاک اسرائیل اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌های منطقه، رهبر مصر طرحی برای ازسرگیری احتمالی مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی تهیه کرده و آن را با نفتالی بنت در میان گذاشته است. جزئیات این طرح اعلام نشده است اما قبلا گفته شد که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز از این طرح حمایت کرده است.

عبدالفتاح سیسی ده روز پیش میزبان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی، در قاهره بود.

برخی عوامل در ائتلاف دولت آقای بنت، مانند بنی گانتز، وزیر دفاع و یائیر لاپید، وزیر خارجه، که رهبران دو حزب ائتلافی با حزب نفتالی بنت هستند، تاکید کرده‌اند که باید حکومت محمود عباس در کرانه باختری را در برابر حماس تقویت کرد تا امنیت اسرائیل با مخاطره روبرو نشود.

بنی گانتز در این همین زمینه دو هفته پیش به رام‌الله در کرانه باختری رفت و با محمود عباس دیدار کرد.

XS
SM
MD
LG