لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

فوربس: رشد انفجاری شمار میلیونرهای ایرانی در سال ۲۰۲۰


فوربس: وجود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران در تضاد با فقر ده‌ها میلیون نفر در کشور است.
فوربس: وجود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران در تضاد با فقر ده‌ها میلیون نفر در کشور است.

نشریه اقتصادی فوربس از «رشد انفجاری» شمار میلیونرهای ایرانی (بر اساس دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

این گزارش می‌گوید به رغم تحریم‌ها و شیوع کرونا، شمار ایرانیان با خالص دارایی بالا طی سال گذشته میلادی ۲۱.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است، در حالی که رشد شمار میلیونرها در جهان در همین سال تنها ۶.۳ درصد بود.

فوربس می‌نویسد: مجموع دارایی میلیونرهای ایران (بر اساس دلار آمریکا) نیز طی سال گذشته ۲۴.۳ درصد رشد داشته که بسیار بالاتر از نرخ جهانی است.

این نشریه به گزارش جدید شرکت مشاوره اقتصادی «کاپ‌جمینی» اشاره کرده که می‌گوید در فاصله ماه‌های مارس تا ژوئیه ۲۰۲۰ ارزش معاملات بازار بورس ایران رشدی ۶۲۵ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که برای نمونه رشد ارزش معاملات بازار بورس «اس‌اند‌پی ۵۰۰» آمریکا تنها ۱۶ درصد بود.

بر اساس این گزارش، قطع دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی به خاطر تحریم‌ها باعث شده است تا قشر ثروتمند و حرفه‌ای ایران در بازار بورس داخلی سرمایه‌گذاری کنند، موضوعی که با توجه به رشد چشمگیر شاخص بورس، باعث افزایش چشمگیر شمار میلیونرهای ایران شد.

فوربس می‌نویسد: «دولت ایران با تزریق یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی به بازار بورس در سپتامبر پارسال و تزریق دوباره ۲۵۰۰ میلیارد تومان به این بازار در ژانویه امسال در رشد شمار میلیونرهای کشور که در بازار بورس فعال هستند، کمک کرده است».

همچنین این گزارش به برق ارزان و استخراج گسترده رمزارز در کشور اشاره کرده و گفته است این موضوع نیز عامل دیگری در رشد سرمایه‌داران ایران شده است.

شرکت کاپ‌جمینی تخمین زده است هم‌اکنون ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران وجود دارد که اغلب آن‌ها ساکن تهران هستند.

یک ماینر ایرانی که در زمینه استخراج بیت‌کوین فعال است به این رسانه گفته که تجربه فعالیت وی در زمینه استخراج رمزارز بسیار «سودآور» بوده و حتی درآمدش از شغل قبلی وی به عنوان وکیل نیز بیشتر شده است.

او نیز تایید کرده است برخی مردم از همین روش میلیونر شده‌اند، چرا که قیمت برق در کشور بسیار ارزان است و سود سرشاری در این کار وجود دارد.

با این حال وی گفته است «تا این‌جا بس است»، چرا که رشد مصرف برق ماینرها به حدی بالا بود که اردیبهشت امسال دولت اعلام کرد برای چهار ماه فعالیت استخراج رمزارز را ممنوع کرده است.

دولت ایران تاکنون ارقام متفاوتی از مصرف برق ماینرها اعلام کرده که بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات بوده است. این ارقام ۱ تا ۳ درصد مصرف برق ایران را شامل می‌شود.

این میزان از مصرف برق توسط ماینرها می‌تواند یک تا سه میلیارد دلار برای آن‌ها درآمد داشته باشد.

شرکت کاپ‌جمینی نیز می‌گوید ۷۲ درصد از ثروتمندان ایران در زمینه رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

فوربس به قطعی گسترده برق در برخی شهرهای ایران اشاره کرده و می‌نویسد حتی خاموشی زمستان پارسال (ژانویه) در تهران نیز به خاطر اوج‌گیری مصرف برق توسط ماینرها بود.

این گزارش در ادامه می‌افزاید رشد انفجاری میلیونرها در ایران باعث شده است که ایران چهاردهمین کشور از لحاظ شمار میلیونرها در جهان و اولین کشور در خاورمیانه شود و حتی عربستان با ۲۱۰ هزار نفر میلیونر، در رده ۱۷ و پایین‌تر از ایران قرار دارد.

این گزارش به رایج بودن اصطلاحاتی در میان مردم درباره «آقازاده‌ها و ژن‌های خوب» اشاره کرده و گفته است وجود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران در تضاد با فقر ده‌ها میلیون نفر در کشور است.

فوربس می‌گوید ۶۰ درصد جمعیت ایران در فقر نسبی زندگی می‌کنند و قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است، به طوری که تورم در کشور به ۵۰ درصد رسیده است.

با استفاده از گزارش فوربس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG