لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

سفر امیرعبداللهیان به نیویورک؛ سناتور آمریکایی از صدور ویزا برای وزیر خارجه ایران انتقاد کرد


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه برای «رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» وارد نیویورک شد.

این در حالی است که یک سناتور جمهوری‌خواه از دولت بایدن به خاطر صدور ویزا برای آقای امیرعبداللهیان انتقاد کرد.

حسین امیرعبداللهیان در فرودگاه نیویورک مورد استبال امیرسعید ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل، قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران در بدو ورود به نیویورک در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا در خصوص سفرش گفت که از سوی وزیر خارجه برزیل، به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت، از او دعوت به عمل آمده بود که در نشست دیروز شورای امنیت شرکت کند.

حسین امیرعبداللهیان اضافه کرد که به دلیل برگزاری نشست ۳+۳ قفقاز جنوبی در تهران او نتوانست به نیویورک سفر کرده و در نشست شورای امنیت شرکت کند.

او در ادامه با اشاره به وضعیت منطقه و تشدید حملات اسرائیل به غزه گفت : «شرایط منطقه غرب آسیا به نقطه نگران کننده‌ای برای همه کشورهای منطقه رسیده و هر لحظه، احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف‌ها وجود دارد.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که در نشست روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در موضوع تحولات منطقه بیان خواهد کرد.

آقای عبداللهیان افزود: «همچنین چند برنامه دیگر تدارک دیده شده است که در مدت حضور کوتاهم در نیویورک دنبال خواهم کرد.»

در حالی وزیر خارجه ایران به نیویورک سفر کرده است که جنگ بین اسرائیل و حماس وارد سومین هفته خود شده است و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله نیروهای شبه نظامی قرار گرفته‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز روز چهارشنبه به رهبر جمهوری اسلامی ایران هشدار داد در صورتی که حملات علیه نیروهای آمریکایی توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران ادامه یابد، ایالات متحده به این اقدامات پاسخ خواهد داد.

انتقاد سناتور جمهوری‌خواه

در همین حال، جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، از دولت جو بایدن به خاطر دادن ویزا به حسین امیرعبداللهیان انتقاد کرده است.

این سناتور جمهوری‌خواه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تروریست‌های مورد حمایت ایران به نیروهای نظامی ما حمله کرده‌اند و در حال حاضر آمریکایی‌ها را گروگان گرفته‌اند.»

جونی ارنست اضافه کرد: «اما دولت بایدن به یک مقام ارشد ایرانی روادید اعطا کرده است و با آغوش باز از این حکومت در خاک ایالات متحده استقبال می‌شود.»

او تصریح کرد: «چنین مماشاتی، باید پایان یابد.»

از شروع درگیری بین اسرائیل و حماس در روز ۱۵ مهر، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست روز سه‌شنبه به نقل از مقامات ایالات متحده گزارش داد که طی هفته گذشته دست‌کم ۲۴ نفر از سربازان آمریکایی در جریان حملات به پایگاه‌های آمریکا عراق و سوریه دچار جراحات سطحی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG