لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

وزیر خارجه ایران بازداشت گسترده معترضان و روزنامه‌نگاران را رد کرد


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ان.پی.آر آمریکا بازداشت گسترده ده‌ها روزنامه‌نگار طی اعتراضات اخیر را انکار کرد و بازداشت هزاران معترض را «اغراق‌» خواند.

حسین امیرعبداللهیان مدعی شد که «هیچ خبرنگاری» در جریان اعتراضات، بازداشت نشده است.

آقای امیرعبداللهیان در ادامه روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را معترضانی خواند که به‌ آن‌ها «برچسب مجدد» زده شده است و افزود:‌ «شما می‌توانید در هر لحظه آن شخص مورد نظر را مدافع حقوق بشر، روزنامه‌نگار و هر چیز دیگری بنامید.»

پیش از این نیز سخنگوی قوه قضائیه مدعی شده بود که «هیچ خبرنگاری به خاطر شغلش در زندان نیست.»

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از دستگیری دست کم ۶۹ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» خبر داده است.

از این میان ۲۰ نفر هم‌چنان در بازداشت هستند و برخی از روزنامه‌نگاران و عکاسان بازداشت‌شده نیز به‌طور موقت و با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

در همین حال گزارش‌های متعددی نیز از صدور احکام سنگین علیه فعالان رسانه‌ای از جمله حبس و ممنوعیت خروج از کشور صادر شده است.

در واکنش به موج گسترده بازداشت فعالان رسانه‌ای، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، پنجم بهمن در گزارشی، شمار روزنامه‌نگارانی که در جریان اعتراضات ایران در ماه‌های اخیر بازداشت شده و همچنان در زندان به‌سرمی‌برند را ۳۳ نفر اعلام کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

در پی سرکوب خشونت‌آمیز و مرگبار معترضان در اعتراضات اخیر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضات سراسری» رای مثبت داد.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی همواره این شکل از سرکوب‌ها را رد می‌کنند و معترضان را «اغتشاشگر» و «فریب‌خورده» می‌خوانند.

در ادامه موج این انکارهای مقامات جمهوری اسلامی، وزیر خارجه ایران در واکنش به این آمارها، آن‌ها را «اغراق توسط گروه‌های حقوق بشری» عنوان کرد و مدعی شد که در جریان این اعتراضات «پلیس اجازه حمل سلاح گرم نداشته است.»

حسین امیرعبداللهیان در حالی این ادعا را مطرح کرده است، بر اساس عکس‌ها و ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای حکومتی اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک هدفمند به سوی معترضان کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش وب‌سایت حقوق بشری هرانا از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته شدن مهسا امینی یعنی از ۲۶ شهریور تا ۱۹ بهمن، ۵۲۸ نفر کشته و بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش علاوه بر اعدام چهار معترض، ۱۱۲ نفر نیز در معرض اتهامات مرگ‌آور قرار دارند.

XS
SM
MD
LG