لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: عملکرد دولت در کنترل بازار ارز ناموفق بود


در ادامه واکنش‌ها به افزایش ناگهانی بهای ارز در بازار آزاد ایران، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از «عملکرد ناموفق دولت در ماه‌های آخر سال» انتقاد کرد اما رئیس کل بانک مرکزی تراز ارزی کشور را در «وضعیت مناسب» خواند.

علی‌اکبر کریمی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، عملکرد دولت در کنترل بازار ارز را «ناموفق» خوانده و گفته است: «شاهد بودیم در ماه‌های منتهی به پایان سال ارزش پول ملی بیش از ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد».

آقای کریمی با تأکید بر اینکه نظام قیمت‌ها در ایران به سرعت افزایش پیدا می‌کند اما با سرعت خیلی کندی کاهش می‌یابد گفته است: «شواهد حاکی از آن است که در دولت انگیزه‌ای برای این کار وجود ندارد».

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره پیش‌بینی وضعیت بازار ارز در سال جاری گفت: مهم‌ترین عامل در ثبات بلندمدت بازار ارز «تعادل بین عرضه و تقاضا است»، اما «تراز تجاری کشور طی ۹ ماه گذشته بالای منفی ۶ میلیارد دلار بوده است».

سه روز پیش نیز محمدرضا پورابراهیمی، رئیس همین کمیسیون افزایش بهای ارز را «ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی و غیرتخصصی» بانک مرکزی دانسته و گفته بود که در ماه‌های پایانی پارسال «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده» است.

با این حال ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تراز ارزی کشور را «در وضعیت مناسبی» خوانده است.

آقای سیف روز چهارشنبه ۸ فروردین، در یادداشتی تلگرامی نوشت: «همه تقاضای امروز بازار ناشی از مصارف واقعی نبوده و انتظارات نقش مهمی ایفا می‌کند».

رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین با اشاره به «تحولات ارزی» که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و در دولت محمود احمدی‌نژاد روی داد گفته است: بر خلاف آن سال‌ها، «با سیاست‌های انضباط گرایانه مالی و پولی، حتی با وجود تعدیل‌های اخیر در نرخ ارز، کماکان تورم در سطوح پایین و تک رقمی» قرار دارد.

آقای سیف حدود دو ماه پیش نیز توصیه کرده بود که مردم دلار نخرند چرا که «ارزان خواهد شد». وی گفته بود: «سرمایه‌گذاری در ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد».

بهای شماری از ارزها در بازار آزاد ایران در هفته نخست سال جاری افزایشی چشمگیر یافت و از جمله قیمت هر دلار آمریکا که در یک ماه گذشته تقریبا ثابت مانده بود روز دوشنبه با جهشی دویست تومانی از مرز پنج‌ هزار تومان گذشت.

احمد علوی، استاد اقتصاد در سوئد، پیش از این به رادیو فردا گفته بود افزایش نرخ ارز در ایران قابل پیش‌بینی بود چرا که به گفته وی، «برخلاف وعده‌های بانک مرکزی، هیچ گونه دگرگونی در ساختار اقتصاد ایران به وجود نیامده و همان عوامل پیشین و بنیادی مانند تورم، هجوم مردم به بازار ارز و ذخیره‌سازی ارز و فرار سرمایه از کشور باعث افزایش مداوم قیمت ارز شده است».

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG