لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

دیپلمات سابق آمریکا به چندین دهه جاسوسی برای کوبا متهم شد


مانوئل روچای ۷۳ ساله روز جمعه در میامی به بازداشت اف‌بی‌آی درآمد
مانوئل روچای ۷۳ ساله روز جمعه در میامی به بازداشت اف‌بی‌آی درآمد

یک دیپلمات سابق ایالات متحده متهم شد که دهه‌ها برای حکومت کمونیستی کوبا جاسوسی می‌‌کرده است، پرونده‌ای که دادستانان آمریکایی از آن به عنوان یکی از گستاخانه‌ترین و طولانی‌ترین موارد خیانت به این کشور نام برده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که مانوئل روچا با دستبند در دادگاه فدرال شهر میامی ایالت فلوریدا حاضر و به اتهام دست داشتن در «اقدامات مخفیانه» به نفع کوبا از دست‌کم سال ۱۹۸۱، زمانی که به وزارت خارجه آمریکا پیوست، محاکمه شده است.

پرونده اتهامات این دیپلمات سابق آمریکا شامل ملاقات با جاسوسان کوبایی و ارائه اطلاعات غلط به مقامات ایالات متحده درباره روابط خود می‌شود.

گزارش‌های منتشرشده از این پرونده اما مشخص نمی‌کند که مانوئل روچا چه اطلاعاتی به کوبا داده و چگونه به آنها کمک کرده، اما نمونه‌ای است از آن‌چه مقامات آمریکایی آن را اقدامات طولانی مدت و پیچیده دستگاه امنیتی کوبا برای ضربه به ایالات متحده توصیف کرده‌اند.

مریک گارلند، دادستان کل، در بیانیه‌ای گفت: «این پرونده نشان‌دهنده یکی از طولانی‌ترین و سطح بالاترین موارد نفوذ یک عامل خارجی در دولت ایالات متحده است. خیانت به این اعتماد با خدمت به یک قدرت خارجی در حالی که وعده دروغین وفاداری به ایالات متحده داده شده بود، جرمی است که وزارت دادگستری با تمام قوا با آن مقابله خواهد کرد.»

مانوئل روچای ۷۳ ساله که چند دهه سابقه دیپلماتیک او شامل مناصب ارشدی در بولیوی، آرژانتین و دفتر حافظ منافع ایالات متحده در هاوانا می‌شود، روز جمعه در میامی به بازداشت اف‌بی‌آی درآمد.

وزارت دادگستری ایالات متحده توضیح نداده که مانوئل روچا چگونه مورد توجه جاسوسان کوبایی قرار گرفت و طی این مدت چه اطلاعات حساسی را ممکن است به کوبا لو داده باشد.

این پرونده به طور عمده متکی به اعترافات خود مانوئل روچا بوده که طی یک سال گذشته به یک مامور مخفی اف‌بی‌آی گفته است. این مامور اف‌بی‌آی نزد مانوئل روچا خود را جاسوس کوبا معرفی کرده بود و روچا او را به عنوان «میگوئل» می‌شناخت.

بر اساس این پرونده، مانوئل روچا در اظهارات خود، ایالات متحده را «دشمن» و فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا، را «فرمانده» نامیده و درباره چهل سال اقدامات خود به عنوان جاسوس کوبایی در حلقه مقامات وزارت خارجه ایالات متحده لاف زده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG