لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

خانه پدری فروغ فرخزاد سرانجام ثبت ملی شد


نمایی از خانه پدری فروغ فرخزاد
نمایی از خانه پدری فروغ فرخزاد

خانه پدری فروغ فرخزاد، چهره محبوب و سرشناس شعر معاصر ایران، سرانجام ثبت ملی شد تا از خطر تخریب و تبدیل به آپارتمان یا بنایی دیگر محفوظ بماند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سه‌شنبه سوم مهر به نقل از مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت که این خانه برای ثبت به عنوان میراث ملی به تصویب اکثریت اعضای شورای ثبت این سازمان رسیده است.

دلاور بزرگ‌نیا اظهار داشت: «در روزهای آینده مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی لوح ثبتی این خانه را به استان تهران ابلاغ خواهد کرد».

دو ماه قبل از این رخداد خبرگزاری‌های داخلی از احتمال تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد خبر داده بودند، خانه‌ای که در محله امیریه تهران قرار دارد و سال ۱۳۱۳ کسی که بعدها به عنوان یکی از ارکان شعر معاصر ایران از او یاد می‌شود در آن به دنیا آمد.

خبرگزاری ایلنا اوایل مرداد گزارش داده بود که تنها چند روز به تخریب این خانه باقی مانده و مالک کنونی آن قصد دارد خانه را به آپارتمان تبدیل کند و حتی شهرداری پروانه ساخت آپارتمان جدید را نیز صادر کرده است.

این رسانه اما آن زمان به نقل از مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی نوشت که ثبت اضطراری خانه فروغ فرخزاد می‌تواند مانع تخریب آن بشود و در نهایت همین فرایند طی شد تا خانه از خطر تخریب مصون بماند.

در گزارش‌ها آمده که اتاق خواب فروغ فرخزاد طی سال‌ها در دست مالک‌های دیگر به آشپزخانه تبدیل شده است. این خانه متعلق به اواخر دوران قاجاریه است، اما از تصاویر پیداست که نشانه‌های زیادی از معماری خاص دوره قاجار در آن نمانده است.

فروغ فرخزاد آخرین سال‌های عمر خود در محله دروس تهران زندگی می‌کرد اما خانه وی در این محله دو سال قبل تخریب شد.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا و ایسنا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG