لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

آمریکا چهار شهروند خود را از طریق مرزهای زمینی از افغانستان خارج کرد


انعکاس پرچم ایالات متحده روی شیشه سفارت این کشور در کابل
انعکاس پرچم ایالات متحده روی شیشه سفارت این کشور در کابل

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۵ شهریور گفت چهار شهروند این کشور از طریق مرزهای زمینی به یک کشور همسایه افغانستان منتقل شده‌اند.

این اولین مورد از تخلیه شهروندان خارجی از طریق مرزهای زمینی پس از خروج کامل آمریکا از افغانستان در ۳۱ ماه اوت است.

آمریکا و متحدانش طی دو هفته پس از تصرف کابل توسط طالبان در عملیات گسترده‌ای، حدود ۱۲۴ هزار نفر را با هواپیما از طریق فرودگاه کابل تخلیه کردند.

دولت آمریکا اعلام کرده که حدود صد نفر از شهروندان این کشور که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند هنوز در آن کشور هستند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه جزئیات بیشتری گفت: «ما چهار شهروند آمریکا را از طریق مرزهای زمینی از افغاستان خارج کرده‌ایم. این افراد در کشور ثالث از سوی کارمندان سفارت ما مورد استقبال قرار گرفته‌اند».

رانی جکسون نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا گفت این افراد اهل حوزه انتخابیه او هستند و در توئیتی نوشت: «آن‌ها پس از دو هفته و چندین مورد تهدید جانی توانستند که از افغانستان خارج شوند».

با خروج کامل آمریکا از افغانستان، قطع پروازهای نظامی و عدم تمایل شرکت‌های هوایی به پرواز به فرودگاه کابل که در حال حاضر فاقد سامانه کنترل هوایی است هزاران شهروند افغانستان که احساس خطر می‌کنند ناگزیرند از راه‌های زمینی و خطرناک کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه فهرستی شامل حدود صد کشور را منتشر کرد که متعهد شده‌اند به سفر شهروندان افغان به مقاصدی در خارج از این کشور کمک کنند. ولی هیچ‌یک از کشورهای همسایه افغانستان در این فهرست نیستند.

تاجیکستان اعلام کرده که حاضر است صد هزار پناهجوی افغان را بپذیرد. ازبکستان نیز تعهد داده که شهروندان آمریکایی و دیگرانی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند می‌توانند از قلمرو این کشور عبور کنند.

ولی هنوز مشخص نیست چه تعدادی از شهروندان افغان و یا اتباع خارجی تاکنون وارد این دو کشور شده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت پاکستان به حدود دو هزار نفر از افغان‌هایی که برای دفاتر دیپلماتیک خارجی، نهادهای بین‌المللی و یا سازمان‌های غیردولتی کار می‌کردند اجازه ورود داده و برای آن‌ها روادید موقت یک ماهه صادر کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG