لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

«چهار نفر» در ارتباط با انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در هند بازداشت شدند


نیروهای امنیتی هند در محل انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل (عکس از آرشیو)
نیروهای امنیتی هند در محل انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که پلیس هند چهار نفر را در ارتباط با انفجار بمب در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو بازداشت کرده است.

دهم بهمن سال گذشته یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو روی داد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید. یک روز پس از این انفجار گروه یک گروه به نام «جیش الهند» مسئولیت آن را به عهده گرفت.

رادیو ارتش پنجشنبه سوم تیرماه در توییتی خبر بازداشت این چهار نفر را منتشر کرده است. در همین حال، خبرگزاری «پرس تراست» هند نیز گزارش داده است که چهار نفر بازداشت شده دانشجو هستند.

گفته می‌شود این چهار نفر در منطقه کارگیل جامو و کشمیر بازداشت شده‌اند.

«ایندیا تی وی» گزارش داده است٬ آژانس ملی تحقیقات هند تصویر دو نفر ناشناس را که توسط دوربین‌های مداربسته در اطراف سفارت اسرائیل ضبط شده بود، منتشر کرد تا این دو نفر را شناسایی کند.

طبق این گزارش آژانس ملی تحقیقات هند برای شناسایی این دو نفر جایزه تعیین کرده بود.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند «جیش الهند» یک گروه وابسته به ایران است.

یک روز پس از این انفجار در ۱۰ بهمن ماه سال گذشته، گروه «جیش الهند» در بیانیه‌ای یک و نیم صفحه‌ای خود که در محل انفجار پیدا شده، ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این انفجار٬‌ از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و محسن فخری زاده مهابادی، دانشمند هسته‌ای ایران یاد کرده بود.

قاسم سلیمانی در دی ماه سال ۱۳۹۸ در جریان حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

محسن فخری‌زاده مهابادی، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، نیز روز هفتم آذر سال گذشته در آبسرد دماوند مورد سوء‌ قصد قرار گرفت و کشته شد.

پلیس هند و اسرائیل این انفجار کوچک را تروریستی اعلام کرده بودند. این انفجار نخستین حمله به منافع اسرائیل در هند نبوده و پیش از آن نیز در بهمن سال ۱۳۹۰ در جریان یک بمبگذاری در یک خودرو در دهلی نو، همسر یک دیپلمات اسرائیلی و راننده اش زخمی شدند.

یک مقام پلیس در دهلی نو در آن زمان گفته بود که همسر یک دیپلمات اسرائیلی در مسیر رفتن به سمت مدرسه فرزندانش بوده که یک موتورسوار به خودروی آنها نزدیک شده و یک بمب را به عقب ماشین می چسباند.

پلیس هند اضافه کرده بود که در نتیجه انفجار بمب، خودرو به آتش کشیده می‌شود که به موقع راننده و همسر دیپلمات اسرائیلی را از ماشین به بیرون می کشند.

در اسفند ماه همان سال دادگاهی در هند برای سه ایرانی به اتهام ارتباط با بمب‌گذاری علیه دیپلمات اسرائیلی قرار بازداشت صادر کرد.

با استفاده از جروزالم پست و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG