لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

رسانه‌های آرژانتین: چهار «عراقی» در فرودگاه بوئنوس آیرس دستگیر شده‌اند


هواپیمای باربری ونزوئلایی که از دو ماه پیش در همین فرودگاه ازئیزا در آرژانتین متوقف شده است
هواپیمای باربری ونزوئلایی که از دو ماه پیش در همین فرودگاه ازئیزا در آرژانتین متوقف شده است

رسانه‌های آرژانتین از بازداشت چهار «عراقی» که گذرنامه جعلی فرانسه داشته‌اند، خبر داده‌اند.

پایگاه خبری «پریمرا ادیسیون» در بوئنوس آیرس روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، نوشت که این افراد در راه سفر به آمستردام بودند.

بر اساس این گزارش و گزارش منبع خبری «اینفوبائه» آرژانتین، این افراد در فرودگاه بین‌المللی «اِزِئیزا» بوئنوس آیرس دستگیر شده‌اند و بازداشت آنها با حکم قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده توقیف هواپیمای ونزوئلایی صورت گرفته است.

رسانه‌های آرژانتین گفته‌اند که دریافت اطلاعات از «منابعی ناشناس» باعث دستگیری این چهار تن شد. در مورد این «منابع» جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

وب‌سایت اسرائیلی اینتلی تایمز نیز نوشته است ظن آن می‌رود که پس از «برملا شدن» هویت این افراد، عواملی که این افراد را به خدمت گرفته بودند، قصد داشتند با انتقال آنان از آرژانتین به جایی دیگر، از افشای هویت آنها جلوگیری کنند.

مقامات رسمی آرژانتین هنوز در این باره بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند.

اما رسانه‌های این کشور تصاویر دو زن جوان و دو مرد جوان را که ظاهراً برگرفته از «گذرنامه جعلی فرانسوی» بوده، منتشر کرده‌اند.

همچنین به نوشته سایت خبری «اینفوبائه»، این افراد از برزیل وارد فرودگاه ازئیزا در آرژانتین شدند و مسیر بعدی پرواز آنها، سفر به آمستردام با هواپیمای خطوط کی‌ال‌ام بود. در همین حال، گمان می‌رود که مقصد نهایی آن‌ها فرانسه بوده است.

این افراد روز چهارشنبه به دادگاهی در لوماس دِ زامورا منتقل شدند تا با کمک مترجم مورد بازجویی قرار گیرند. آن‌ها تا طی مراحل قانونی، هر یک در سلول انفرادی نگاه‌داری می‌شوند.

این گزارش‌ها حاکی است که آرژانتین در یک روند معمولی، دریافت اطلاعات احتمالی از اینترپل، پلیس بین‌الملل، را نیز درخواست کرده است.

روزنامه پریمرا ادیسیون نوشته‌است که حکم بازداشت آنها توسط قاضی فدریکو ویلِنا در بوئنوس آیرس صادر شد.

قاضی ویلنا همان مقام قوه قضائیه آرژانتین است که رسیدگی به پرونده هواپیمای توقیف شده ونزوئلا نیز در دست اوست.

یک فروند هواپیمای باربری ونزوئلایی از دو ماه پیش در همین فرودگاه ازئیزا در آرژانتین متوقف شده است. با حکم هفته گذشته قاضی ویلنا، هنوز ۴ خدمه ایرانی و یک خدمه ونزوئلایی هواپیما از خروج از آرژانتین منع شده‌اند.

اما او حکم داد که ۱۲ تن از خدمه، شامل یک ایرانی، پس از هفته‌ها بلاتکلیفی، بتوانند از آرژانتین خارج شوند.

هواپیمای شرکت ونزوئلایی امتراسور به ظن ارتباط با سپاه پاسداران ایران کماکان در توقیف آرژانتین باقی مانده است. ایران و ونزوئلا قاطعانه اتهامات مطرح شده را رد کرده‌اند اما جامعه یهودیان آرژانتین با طرح شکایاتی در دادگاه‌های این کشور ابراز نگرانی کرده که هواپیما و خدمه آن «مأموریت تروریستی» داشته‌اند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، دو هفته پیش آمریکا را به تلاش برای دزدیدن اموال کشورش، از طریق تسلط بر هواپیما متهم کرد.

XS
SM
MD
LG