لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

چهار پاکستانی با شلیک نیروهای ایرانی در خاک پاکستان کشته شدند


مرز ایران و پاکستان
مرز ایران و پاکستان

مقامات پاکستان اعلام کردند که با شلیک نیروهای ایرانی، چهار شهروند پاکستان در استان بلوچستان پاکستان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

به گفته عمر جمالی، معاون کمیسر منطقه واشوک در بلوچستان پاکستان، تیراندازی‌ها در نزدیکی مرز ایران و پاکستان در منطقه واشوک صورت گرفت.

همچنین نعیم عمرانی، یکی دیگر از معاونان کمیسر منطقه واشوک، گفت که مقامات پاکستان در حال بررسی این رخداد هستند تا دلیل تیراندازی‌ها مشخص شود.

به دنبال حملات نظامی متقابل و بی‌سابقه ایران و پاکستان به خاک یکدیگر در اواخر دی ماه گذشته، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری سابق ایران، اوایل اردیبهشت ماه با هدف بهبود روابط میان دو کشور همسایه سفری سه روزه به پاکستان داشت. از سفر آقای رئیسی به عنوان گامی اساسی برای عادی‌سازی روابط میان تهران و اسلام‌آباد یاد شده است.

ایران و پاکستان روابط پرتنشی داشته‌اند، اما حملات موشکی اواخر دی ماه جدی‌ترین تنش‌ها میان دو کشور طی سالیان بوده است به طوری که پاکستان سفیر خود را از تهران فراخواند و به سفیر ایران اجازه بازگشت به اسلام‌آباد را نداد و همچنین تمام تعاملات سطح بالای دیپلماتیک و تجاری دو کشور را به حالت تعلیق درآورد.

اما تلاش‌های سریع دیپلماتیک متعاقب این حملات برای کاهش تنش‌ها اطمینانی را برای طرفین ایجاد کرد که هر دو کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذارند. تهران و اسلام‌آباد همچنین تعهد دادند که همکاری‌های امنیتی خود را گسترش دهند به ویژه در نواحی مرزی که طی سال‌ها صحنه ناآرامی بوده است.

اسلام‌آباد در پی حمله خود اعلام کرد که پایگاه‌های گروه‌های جدایی‌طلب «جبهه آزادی‌بخش بلوچ» و «ارتش آزادی‌بخش بلوچ» را هدف قرار داده و تهران نیز گفت که به گروه شبه‌نظامی جیش العدل حمله کرده است.

این گروه‌های شبه نظامی در منطقه‌ای فعالیت می‌کنند که شامل استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان و استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران می‌شود. هر دو منطقه ناآرام، غنی از مواد معدنی و تا حد زیادی توسعه‌نیافته هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG