لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

چهار محکوم به اعدام پای چوبه دار از مرگ نجات یافتند


دو محکوم به قصاص در روزهای گذشته، پای چوبه دار بخشیده شده‌اند و اجرای حکم قصاص دو نفر دیگر نیز برای جلب رضایت اولیای دم یا تأمین دیه متوقف شده است.

بر پایه خبرگزاری صداوسیما به نقل از محمد شهریاری٬ سرپرست دادسرای جرائم جنایی٬ نخستین محکوم به اعدام٬ سال ۹۱ در یکی از خیابان‌های شهرری به دلیل «چشم در چشم شدن» با جوانی درگیر و او را با چاقو کشت.

به گفته این مقام قضایی، این جوان سه ماه پیش در زندان رجایی‌شهر کرج پای چوبه دار رفت٬ اما توانست از خانواده مقتول که هم‌محلی‌اش بودند، مهلت بگیرد.

بر اساس این گزارش٬ با پایان این مهلت، این فرد که هویت او مجید، ۲۷ ساله، اعلام شده سحرگاه روز چهارشنبه برای دومین بار پای چوبه دار رفت که این بار اولیای دم «برای شادی روح فرزندشان به او مهلتی برای جلب رضایت دادند».

اولیای دم پس از آن نیز در دادسرا حاضر شده و مجید را بخشیدند.

بر اساس اظهارات قاضی شهریاری٬ دومین محکوم به اعدام نیز که هشت سال پیش بابت اختلاف خانوادگی، برادر همسرش را با ضربه چاقو کشته بود، دو ماه پیش پای چوبه دار رفت اما توانست از اولیای دم فرصت بگیرد.

با پایان یافتن این مهلت او نیز روز چهارشنبه برای بار دوم به پای چوبه دار رفت٬ اما مسئولان زندان مطلع شدند که خانواده مقتول روز سه‌شنبه با حضور در بخش اجرای احکام دادسرای جنایی تهران٬ وی را بخشیده‌اند.

محکوم به اعدام سوم نیز سال ۸۱ همراه دو نفر از دوستانش خودرویی را به سرقت برده بود و در جریان فروش خودرو و تقسیم سهم٬ هر دو شریکش را به قتل رسانده بود.

این متهم با آنکه ۱۵ سال است به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد٬ اما هنوز اولیای دم شناسایی نشده‌اند.

او نیز پای چوبه دار، از مسئولان اجرای احکام حاضر در محل خواست به او یک ماه فرصت دهند تا هزینه دو فقره دیه کامل انسان را بپردازد.

بر اساس این گزارش٬ به همین دلیل٬ اجرای حکم اعدام وی متوقف شد و موضوع برای چاره‌جویی به دفتر رئیس قوه قضائیه ارسال شد.

آن‌طور خبرگزاری صداوسیما گزارش کرده٬ محکوم به اعدام چهارم نیز فرد ۲۹ ساله‌ای بود که ۹ سال پیش٬ مرد جوانی را که گمان می‌برد با همسرش ارتبط دارد٬ با ضربات چاقو به قتل رساند.

او نیز روز چهارشنبه در آستانه اعدام بود که والدین مقتول در آخرین لحظات به دلیل «ماه صفر»٬ به وی برای جلب رضایت٬ یک ماه مهلت دادند.

این افراد در حالی از مجازات اعدام رها شده‌اند که عاصمه جهانگیر٬ نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه در ارائه گزارش شش ماهه نخست سال ۲۰۱۷ از نقض حقوق بشر در ایران٬ از اعدام ۴۳۵ نفر در سال گذشته خبر داده است.

ایران گرچه به لحاظ شمار اعدام‌ها پس از چین در رتبه دوم قرار دارد، اما با در نظرگرفتن جمعیت بیشترین سرانه اعدام را به خود اختصاص داده است. ایران همچنین از معدود کشورهایی است که به اعدام افرادی که زیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند ادامه می‌دهد.

تداوم اجرای حکم اعدام در ایران و به‌خصوص اجرای این حکم در مورد کسانی که زیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند، انتقادهای بسیاری را در میان نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی در پی داشته است.

بر اساس آمارهای جهانی در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور جهان مجازات اعدام را لغو کرده‌اند و ده‌ها کشور نیز سال‌هاست که چنین مجازاتی را اجرا نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG