لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

فرانسه از لبنان خواست دو مظنون به مشارکت در بمبگذاری سال ۱۹۸۳ را بازداشت کند


ویرانه‌های بازمانده از بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت
ویرانه‌های بازمانده از بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت

مقامات قضایی لبنان روز چهارشنبه ۱۷ اسفند گفتند دولت فرانسه از این کشور درخواست کرده که دو فرد مظنون به مشارکت در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت را که بر اثر آن ده‌ها سرباز فرانسوی کشته شدند بازداشت کند.

دستگیری این مظنونان توسط لبنان پس از گذشت چهل سال بسیار بعید است. هیچ یک از آنها قبلا دستگیر نشده و مورد بازجویی قرار نگرفته‌اند.

دولت فرانسه این دو مظنون را یوسف الخلیل و سناع الخلیل معرفی کرده و از دادستانی لبنان خواسته است آنها را برای بازجویی بازداشت کرده و نتایج بازجویی را در اختیار دادستانی فرانسه قرار دهد.

روز ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ بر اثر دو انفجار انتحاری و همزمان به وسیله دو خودرو، یکی در پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا و دیگری در پایگاه چتربازان ارتش فرانسه، ۲۴۱ سرباز آمریکایی و ۵۸ سرباز فرانسوی کشته شدند.

نیروهای آمریکایی و فرانسوی به عنوان بخشی از یک نیروی بین‌المللی حدود یک سال قبل از آن و پس از اشغال لبنان توسط ارتش اسرائیل در سال ۱۹۸۲ در بیروت مستقر شدند.

جهاد اسلامی، یک گروه فلسطینی مورد حمایت حکومت جمهوری اسلامی مسئولیت این بمب گذاری‌ها را بر عهده گرفت. این حملات نقطه آغاز پایان حضور سربازان کشورهای غربی برای متوقف کردن جنگ داخلی لبنان شد که از سال ۱۹۷۵ شروع و تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت.

در آن زمان کشورهای غربی معتقد بودند که گروه جهاد اسلامی با حزب الله لبنان ارتباط دارد ولی رهبران حزب الله این ادعا را تکذیب کردند.

مقامات قضایی لبنان که به دلیل مقررات حرفه‌ای حاضر نشدند نامشان در گزارش قید شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که معلوم نیست این دو مظنون هنوز زنده باشند و در مورد احتمال عضویت آنها در حزب الله لبنان اطلاعاتی ندادند.

دستگاه قضایی لبنان در سال ۱۹۹۷ در مراحل ابتدایی تحقیقات مربوط به این دو بمب‌گذاری انتحاری دستور بازداشت و بازجویی از دو مرد را به ظن ارتباط با این حمله صادر کرد.

نام این دو نفر حسن عزالدین و علی عطوی بود و تصور می‌شد که از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در دهه هشتاد میلادی بوده‌اند. پلیس لبنان هیچ‌گاه نتوانست آنها را بازداشت کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG