لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

مقام فرانسوی: ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ به مذاکرات احیای برجام برگردد


ایران در اواخر خرداد امسال خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شد و تاکنون تاریخ مشخصی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.
ایران در اواخر خرداد امسال خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شد و تاکنون تاریخ مشخصی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه روز سه شنبه، پنجم مهرماه، از جمهوری اسلامی ایران خواست به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، بازگردد تا از تشدید تنش دیپلماتیک که می‌تواند این مذاکرات را به مخاطره بیندازد٬ جلوگیری شود.

به گزارش رویترز، این مقام ریاست جمهوری فرانسه تاکید کرده است٬ با توجه به این که محورهای مذاکرات در گفت‌وگوهای وین روشن هستند، ایران نمی‌تواند قبل از بازگشت به این مذاکرات شرطی تعیین کند.

مذاکرات احیای برجام که با حضور ایران و کشورهای حاضر در این توافق و مشارکت غیر مستقیم آمریکا تا ۳۰ خرداد ماه در وین جریان داشت. اما به دنبال روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی این مذاکرات به درخواست تهران متوقف شد و ایران تاکنون به طور مشخص نگفته است که چه زمانی به این مذاکرات بازخواهد گشت.

آمریکا و کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند هرچه زودتر به این مذاکرات بازگردد. این کشورهای با اشاره به عدول ایران از تعهداتش در چارچوب برجام، از تداوم پیشرفت و توسعه برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقام ریاست جمهوری فرانسه که خواست نامش فاش نشود، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت، هیچ کس خواهان تشدید تنش نیست، اما برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، ایران باید به میز مذاکره بازگردد.

وزیر خارجه ایران هفته گذشته اظهارات مبهمی در خصوص بازگشت تهران به مذاکرات احیای برجام در وین مطرح کرد. او ابتدا گفت که ایران «به زودی» به این مذاکرات بازخواهد گشت. وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اصرار کشورهای اروپایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام یک روز بعد گفت که تهران در اولین فرصت به این مذاکرات باز خواهد گشت، اما «فعلا» قصد مذاکره با اعضای دیگر برجام را ندارد.

مقام فرانسوی تصریح کرده است، هرچه زمان بیشتر می‌گذرد ، بازگشت به میز مذاکره سخت‌تر می‌شود.

او با این حال، خواستار اتحاد قدرت‌های جهانی حاضر در توافق برجام از جمله چین و روسیه شد و گفت، چین می‌بایست موضع خود را بیان کرده و به شیوه‌ای مصمم‌تری عمل کند.

در همین زمینه، میخائیل اولیانوف٬ مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین، روز شنبه گفته بود٬ تاخیر در ازسرگیری مذاکرات احیای برجام بر روند و فضای شکل گرفته قبلی در این مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت.

در سه ماهی که از وقفه در مذاکرات وین گذشته، جمهوری اسلامی به پیشرفت‌های چشمگیری در مسیر اندوختن مواد لازم هسته‌ای دست یافته که به‌گفتۀ کارشناسان و بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، فاصلۀ حکومت ایران با یک بمب هسته‌ای احتمالی را بسیار کوتاه کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG