لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

لغو دیدار وزرای دفاع فرانسه و بریتانیا در پی جنجال زیردریایی‌ها


فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه
فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه

در پی امضای معاهده امنیتی استرالیا با ایالات متحده و بریتانیا که به فسخ قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری کانبرا با پاریس انجامید، فرانسه برنامه دیدار وزیر دفاع خود با بریتانیا را لغو کرده است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۸ شهریور با درج این خبر به نقل از دو منبع آگاه نوشت که فلورنس پارلی تصمیم گرفت تا دیدارش با بن والاس، همتای بریتانیایی خود را که قرار بود این هفته برگزار شود، لغو کند.

پیش از این روزنامه بریتانیایی گاردین نیز گزارش مشابهی منتشر کرده بود. وزارت خارجه بریتانیا حاضر نشده است به رویترز دراین‌باره توضیحی بدهد.

فسخ قرارداد استرالیا با فرانسه برای ساخت زیردریایی به تنش میان روابط دیپلماتیک پاریس با کانبرا و واشینگتن و لندن انجامید. فرانسه این اقدام را «دورویی» و «خنجر زدن از پشت» نامید و سفرای خود را از ایالات متحده و استرالیا فراخواند.

طبق این معاهده جدید، آمریکا و بریتانیا فناوری و توانایی ساخت زیردریایی‌های دارای نیروی محرکه هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهند، امری که باعث شد استرالیا قرارداد خود با نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی‌های الکتریکی-دیزلی را لغو کند.

سخنگوی دولت فرانسه روز یکشنبه گفت که امانوئل مکرون و جو بایدن، روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده، طی روزهای آتی درباره این بحران تلفنی گفت‌وگو خواهند کرد.

این نخستین بار است که فرانسه سفیر خود را از ایالات متحده که قدیمی‌ترین متحد خود است، فرا می‌خواند، اگرچه واشینگتن می‌گوید که پیش از امضای این معاهده پاریس را در جریان گذاشته بود.

پاریس این ادعا را رد کرده و وزیر خارجه فرانسه گفته است که «متحدان با یکدیگر تا این اندازه غیرقابل پیش‌بینی و با چنین بی‌رحمی، رفتار نمی‌کنند ... بنابراین بحران واقعاً وجود دارد».

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG