لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

فیلم‌های بخش مسابقه کن ۲۰۱۹ اعلام شد؛ غایب بزرگ: تارانتینو و سینمای ایران


پوستر رسمی جشنوراه کن،‌ ۲۰۱۹
پوستر رسمی جشنوراه کن،‌ ۲۰۱۹

تیری فرمو، رئیس جشنواره سینمایی معتبر کن، روز پنج‌شنبه از فهرست شرکت‌کنندگان در بخش مسابقه این جشنواره در سال جاری رونمایی کرد. فیلم جدید کوئنتین تارانتینو و سینمای ایران دو غایب بزرگ این دوره‌اند.

روز پنج‌شنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، انتظار اهل سینما به پایان رسید و فیلم‌های منتخب برای هفتاد و دومین دوره جشنواره کن، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان، اعلام شد، هرچند تکرار نام‌های آشنا و همیشگی در بخش مسابقه تا اندازه‌ای نومیدکننده بود، به ویژه که حالا جشنواره کن رقیب بسیار جدی‌ای به نام جشنواره ونیز دارد که تنوع و کیفیت فیلم‌های آن در سال گذشته، آشکارا چشمگیرتر از کن بود.

در میان فیلم‌های اعلام شده، فیلمی از سینمای ایران دیده نمی‌شود، در حالی که معمولاً هر سال یک یا دو فیلم از ایران در میان فیلم‌های منتخب کن دیده می‌شد. با این حال هنوز این احتمال هست که در بخش فیلم‌های کوتاه فیلمی هم از ایران بخت پذیرش در کن را داشته باشد.

تازه‌ترین فیلم پدرو آلمودووار با نام «درد و افتخار» که ادامه دنیای شناخته شده این فیلمساز است، در بخش مسابقه نمایش خواهد داشت. «خائن» تازه‌ترین فیلم مارکو بلوکیو، روایتی درباره دنیای مافیای ایتالیا از دیگر فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه است، و همین طور «احمد جوان»، آخرین فیلم برادران داردن.

زاویه دولان فیلمساز جوان کانادایی که بارها در جشنواره کن شرکت کرده با فیلم تازه‌اش به نام «ماتیاس و ماکسیم» در بخش مسابقه حضور دارد. دولان خودش هم در این فیلم بازی دارد.

کن لوچ که دو بار نخل طلای کن را به خانه برده با فیلم «متاسفیم، جا ماندی» در بخش مسابقه با دیگر فیلمسازان رقابت خواهد کرد و فیلم تازه ترنس مالیک که با فیلم «درخت زندگی» نخل طلا را به خانه برده بود، با عنوان «زندگی پنهان» از دیگر فیلم‌های این بخش است.

«بهشت حتما همین است»، اثر تازه الیا سلیمان درباره فلسطینی‌های در تبعید در شهرهایی چون نیویورک و پاریس، هم در این بخش حضور خواهد داشت.

اما بسیاری منتظر بودند که فیلم تازه کوئنتین تارانتینو یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» در بخش مسابقه کن نمایش داده شود، اما تیری فرمو، در جواب پرسشی در این باره، گفت که فیلم تارانتینو هنوز آماده نیست.

او با این حال این احتمال را مطرح کرد که پیش از آغاز جشنواره یک یا چند فیلم به این فهرست اضافه شود.

طبق اعلام فرمو، امسال همزمان با برگزاری افتتاحیه کن، تماشاگران فرانسوی می توانند در چهارصد سالن سینما در سراسر فرانسه، به طور مستقیم تمام مراسم و فیلم افتتاحیه را تماشا کنند.

جشنواره امسال با فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» ساخته تازه جیم جارموش افتتاح می‌شود. در این فیلم ژانر زامبی، بازیگرانی چون تیلدا سوئینتن، بیل موری، استیو بوشمی، سلنا گومز و تام ویتس بازی دارند.

مدیر اجرایی جشنواره از حضور بیشتر زنان در جشنواره امسال خبر داد و گفت سیزده فیلمساز زن امسال در بخش رسمی جشنواره شرکت دارند.

در بخش خارج از مسابقه کلود للوش فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی با فیلم تازه‌اش به نام «بهترین سال زندگی من» با بازی مونیکا بلوچی حضور دارد.

فیلم «راکت‌من» درباره التون جان، با حضور این خواننده معروف در بخش خارج از مسابقه کن به نمایش درخواهد آمد و مستندی هم درباره مارادونا ستاره فوتبال در همین بخش نمایش داده خواهد شد.

در بخش نمایش‌های ویژه هم تازه ترین آثار فیلمسازان شناخته شده‌ای چون ورنر هرتزوگ، آبل فرارا و آلن کاوالیه به نمایش درمی‌آید.

جشنواره جهانی فیلم کن از ۲۴ اردیبهشت تا چهارم خرداد سال جاری در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG