لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

حمله پهپادی حوثی‌ها؛ اتحادیه اروپا نسبت به تهدید علیه امنیت منطقه هشدار داد


دود ناشی از آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران عربستان پس از حمله پهپادی حوثی‌های یمن
دود ناشی از آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران عربستان پس از حمله پهپادی حوثی‌های یمن

در پی حمله جدید حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، اتحادیه اروپا هشدار داد که این اقدام امنیت منطقه را با تهدید روبه رو کرده است؛ همزمان شماری از کشورها نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه ۲۴ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات پهپادی دیروز علیه دو سایت نفتی در عربستان سعودی تهدیدی واقعی را متوجه امنیت منطقه کرده است».

به گفته این مقام اتحادیه اروپا، در شرایطی که تنش‌ها در منطقه تشدید شده است «این حمله به تلاش‌های فعلی برای کاستن از تنش‌ها و برقراری گفت‌وگو لطمه می‌زند».

اتحادیه اروپا همچنین بدون اشاره به جزئیات بیشتر خواستار «حداکثر خویشتنداری» و «کاسته شدن از تنش‌ها» شده است.

دو تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان واقع در بقیق و خریص بامداد شنبه هدف حمله قرار گرفتند.

شبه‌نظامیان حوثی، مورد حمایت ایران، مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند و مدعی شدند که این حملات با استفاده از ده پهپاد صورت گرفته است.

به گزارش رویترز و بلومبرگ، در پی این حمله تولید نفت عربستان پنج میلیون بشکه، یعنی نصف تولید روزانه، کاهش یافته است. البته دولت آمریکا گفته که آماده است این کاهش را جبران کند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه جمهوری اسلامی را مسئول این حملات دانست و سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام نیز خواستار حمله نظامی به پالایشگاه‌های نفتی ایران به تلافی این حملات شد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، دست داشتن ایران در این حملات را رد کرد و در واکنش به اظهارات مایک پومپئو گفت «این گونه اظهارنظرها و اقدامات» شبیه برنامه‌ریزی «برای اقداماتی در آینده است».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه «مقصر دانستن ایران فاجعه را پایان نمی‌دهد» نوشت: «مایک پومپئو که در فشار حداکثری شکست خورده دارد به دروغ حداکثری روی می‌آورد».

اظهارات مایک پومپئو درباره دست داشتن جمهوری اسلامی در این حملات با تکذیب حوثی‌های یمن نیز مواجه شد.

محمد البُخیتی، یکی از رهبران حوثی‌ها، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اظهارات آمریکا نشانگر «ورشکستگی سیاسی» دولت دونالد ترامپ است

حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی واکنش شماری دیگر از کشورها را نیز در پی داشته است.

وزارت خارجه آلمان نیز با تأکید بر اینکه «هیچ توجیهی برای چنین حمله‌ای علیه تأسیسات غیرنظامی و حساس عربستان سعودی وجود ندارد»، این حمله را محکوم کرد و خواستار کاستن از تنش‌ها در منطقه شد.

وزارت خارجه فرانسه نیز ضمن محکوم کردن این حمله، با عربستان سعودی اعلام «همبستگی کامل» کرده و گفته است: «این اقدامات تنها باعث وخیم‌تر شدن تنش‌های منطقه‌ای می‌شود و خطر درگیری را بالا می‌برد».

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، نیز در توئیتی نوشت که «حمله تروریستی به تأسیسات آرامکو همه ما را تحت تأثیر قرار داده و تأکیدی است بر چالش راهبردی پیش روی منطقه و لزوم پیوستن به تلاش‌ها».

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، نیز با محکوم کردن این «تجاوز» به خاک عربستان سعودی، «جزئی از هرف قرار دادن کشورهای عربی» حوزه خلیج فارس و تهدیدکننده امنیت منطقه و جهان است.

از سوی دیگر دفتر نخست وزیر عراق «گزارش‌های برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استفاده از خاک این کشور در حمله پهپادی به تأسیسات نفتی سعودی» را تکذیب کرد.

در پی حمله تازه حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، بازار بورس سعودی صبح روز یکشنبه با ۳ درصد افت شاخص مواجه شد و ارزش سهام شرکت‌های انرژی‌محور نیز حدود ۴٫۷ درصد کاهش یافت.

همچنین به گزارش رویترز، شماری از تحلیلگران نفتی گفته‌اند اگر عربستان نتواند تولید نفت خود را به سرعت به سقف قبل از حملات برساند، از روز دوشنبه به قیمت هر بشکه نفت ۵ تا ۱۰ دلار اضافه خواهد شد و ممکن است قیمت آن به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم برسد.

XS
SM
MD
LG