لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

فرانسه اقدام ایران در توقیف دو نفتکش یونانی را محکوم کرد


تصویری از نفتکش دلتا پوزئیدون با پرچم یونان که نیروهای سپاه پاسداران آن را توقیف کرده است
تصویری از نفتکش دلتا پوزئیدون با پرچم یونان که نیروهای سپاه پاسداران آن را توقیف کرده است

وزارت خارجه فرانسه اقدام ایران در توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس را «نقض جدی قوانین بین‌الملل» دانست و خواستار رفع توقیف و آزادی سریع این کشتی‌ها و خدمه آن شد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که فورا این شناورها و خدمه آن را آزاد کند.»

سپاه پاسداران در پی توقیف نفتکش روسی «لانا» با ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران توسط یونان و تحویل آن به آمریکا، دو نفتکش یونانی را که حامل دو میلیون بشکه نفت بود در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

ایران علت توقیف دو نفتکش یونانی را «برخی تخلفات دریایی» نامیده است و می‌گوید که خدمه‌ نفتکش‌ها بازداشت نشده‌اند.

این اقدام اما اعتراض شدید یونان را به دنبال داشت که ایران را به «دزدی دریایی» متهم کرد و به شهروندان خود هشدار داد که به ایران سفر نکنند.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه نیز می‌گوید که پاریس بر تعهدات خود نسبت به قوانین بین‌الملل و آزادی کشتی‌رانی تاکید دارد و از ایران می‌خواهد از تکرار اقداماتی که مغایر این قوانین است، پرهیز کند.

پیش از آن اتحادیه اروپا نیز از توقیف نفتکش‌های یونان توسط سپاه پاسداران «به شدت» اظهار نگرانی کرده بود. این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که بعد از توقیف نفتکش‌های یونانی در ایران، بلافاصله نگرانی جدی خود را با مقامات جمهوری اسلامی در میان گذاشته و خواستار شفاف‌سازی، تنش‌زدایی و حل سریع این موضوع شده است.

یونان می‌گوید که یکی از نفتکش‌ها در آب‌های بین‌المللی و دومی در نزدیکی سواحل ایران بودند که توقیف شدند.

وزارت خارجه یونان اعلام کرده که ۹ یونانی در میان خدمه نفتکش‌ها هستند. این وزارتخانه اما تعداد کل خدمه نفتکش‌ها را مشخص نکرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG