لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

نتایج نهایی انتخابات فرانسه؛ مکرون و لوپن به دور دوم راه یافتند


امانوئل مکرون شامگاه یکشنبه در جمع هوادارانش در ستاد انتخاباتی خود گفت: «اشتباه نکنید. هیچ چیزی تمام نشده است».
امانوئل مکرون شامگاه یکشنبه در جمع هوادارانش در ستاد انتخاباتی خود گفت: «اشتباه نکنید. هیچ چیزی تمام نشده است».

وزارت کشور فرانسه روز دوشنبه ۲۲ فروردین نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، امانوئل مکرون با ۲۷.۸۵ درصد و مارین لوپن با ۲۳.۱۵ درصد آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند.

بر اساس اطلاعیه وزارت کشور فرانسه، ژان لوک ملانشون نیز با ۲۱.۹۵ درصد آراء در رده سوم قرار گرفت که بالاتر از نظرسنجی‌های صورت گرفته قبل از برگزاری انتخابات است.

انتخابات دور دوم قرار است با حضور مکرون و لوپن روز ۲۴ آوریل، حدود دو هفته دیگر، برگزار شود.

آقای ملانشون پس از اعلام نتایج اولیه، از هوادارانش خواست تا در دور دوم، به مارین لوپن «رای ندهند».

مارین لوپن هم در جمع هواداران خود گفت که فرانسه با «دو دیدگاه متضاد درباره آینده» روبه‌رو است و مردم فرانسه با رای خود او را به راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری متفخر کردند.

با این حال، فاصله آرای آقای مکرون با خانم لوپن بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و این همه به رغم آن است که مکرون خیلی دیرهنگام کمپین انتخاباتی خود را فعال کرد و پیش از انتخابات تنها در یک تجمع حضور یافت.

از بین ۹ نامزد دیگر این انتخابات، فقط یکی بالای پنج درصد آراء را به‌دست آورد که اریک زِمور با کسب هفت درصد آراء است. آقای زمور از هواداران خود خواست تا در دور دوم انتخابات به مارین لوپن رای بدهند.

آنه هیدالگو، شهردار سوسیالیست پاریس، نیز نامزد این انتخابات بود که فقط ۱.۷۵ درصد آراء را کسب کرد.

گزارش وزارت کشور فرانسه حاکی است که بیش از ۷۳ درصد افراد واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند و تعداد افرادی که در انتخابات شرکت نکردند، بیش از ۲۶ درصد بود که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ چهار درصد افزایش یافته است.

مکرون: هیچ چیزی تمام نشده است

امانوئل مکرون شامگاه یکشنبه در جمع هوادارانش در ستاد انتخاباتی خود گفت: «اشتباه نکنید. هیچ چیزی تمام نشده. مناظره‌هایی که قرار است طی دو هفته آینده داشته باشیم برای کشورمان و اروپا تعیین‌کننده است».

او افزود: «وقتی راست افراطی با همه اشکالش در کشور ما از چنین موقعیتی برخوردار است، نمی‌توانید بگویید که همه چیز خوب پیش می‌رود».

در پی انتشار برآوردهای اولیه از انتخابات فرانسه، بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری این کشور موسوم به «س‌.اف.‌د.ت» از اعضای خود خواست که در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به امانوئل مکرون رای بدهند تا باخت مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی، تضمین شود.

رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شامگاه یکشنبه ۲۱ فروردین در ساعت ۲۰ به وقت محلی پایان یافت.

به‌رغم موفقیت قابل توجه مارین لوپن، رهبر ۵۳ ساله حزب راست افراطی فرانسه موسوم به «تجمع ملی»، اکنون امیدها به پیروزی مکرون برای ماندن در کاخ الیزه در پنج سال آینده افزایش یافته است.

خانم لوپن با شعارهای ضدمهاجرتی و ملی‌گرایانه وارد رقابت‌های انتخاباتی شده است.

آقای مکرون در سال ۲۰۱۷ در حالی که فقط ۳۹ سال داشت، در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به پیروزی رسید و عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهوری این کشور را از آن خود کرد.

در دو دهه گذشته، هیچ رئیس‌جمهوری در فرانسه است نتوانسته برای دور دوم ریاست‌جمهوری کشور را در دست بگیرد.

XS
SM
MD
LG