لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

رهبران فرانسه، آلمان و چین خواستار احیای مذاکرات برجام شدند


عکس آرشیوی از دیدار رهبران آلمان، فرانسه و چین در مارس سال ۲۰۱۹
عکس آرشیوی از دیدار رهبران آلمان، فرانسه و چین در مارس سال ۲۰۱۹

روسای جمهوری فرانسه و چین همراه با صدراعظم آلمان روز دوشنبه، ۱۴ تیر، در جریان یک گفت‌وگوی سه جانبه بر لزوم سرعت بخشیدن و پیشبرد مذاکرات وین به منظور دستیابی به توافق در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» تاکید کردند.

یک مقام ارشد فرانسوی گفت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در این کنفرانس ویدئویی اتفاق نظر داشتند که هنوز دریچه‌ای از فرصت برای احیای برجام گشوده است.

این مقام کاخ الیزه افزود، سران سه کشور در دیدار مجازی خود تاکید کردند که باید از فرصت کنونی برای احیای برجام بهره برد تا از تهدیدهای بیشتر برای ثبات منطقه جلوگیری کرد.

به گفته این مقام نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه، هدف سران از این پیام، تقویت روحیه مذاکره‌کنندگان در وین، پس از ماه‌ها مذاکرات بی‌نتیجه آن‌ها است.

رایزنی مجازی رهبران سه کشور در ارتباط با ایران یک‌ساعت طول کشیده است.

حمایت رهبران فرانسه، آلمان و چین از دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین در حالی است که هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم این گفت‌وگوها تعیین نشده است هر چند که بعید نیست این هفته آغاز شود.

روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا از اوایل بهار تلاش کرده‌اند تا موانع بازگشت دولت آمریکا به برجام را بردارند اما هنوز چشم‌انداز روشنی برای آینده این مذاکرات متصور نیست.

در همین حال هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه در مادرید در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که نسبت به دستیابی به توافق برای نجات برجام «ظرف هفته‌های آینده» اطمینان دارد.

او دربارهٔ مذاکرات با ایران که از ماه آوریل در وین از سر گرفته شده است، با بیان این‌که «(این گفت‌وگوها) می‌تواند به هدف خود برسد»، افزود: «فکر می‌کنم در هفته‌های آینده به سرانجام خواهد رسید».

عباس عراقچی، رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین، در هفته پیش در پایان دور ششم دیدارها تاکید کرد که تمامی رایزنی‌ها در خصوص مسائل ریز و درشت مرتبط با برجام صورت گرفته و اکنون زمان گرفتن تصمیم نهایی از سوی کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات است.

با این حال، دولت ایران تاکید کرده که برای رسیدن به توافق نهایی «شتابی ندارد» و آماده است که سکان هدایت این گفت‌وگوها را به دولت بعدی که ماه آینده با ریاست ابراهیم رئیسی آغاز به کار می‌کند، بسپارد.

این ارزیابی در غرب مطرح است که دولت آمریکا خواهان بازگشت به برجام، تا پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در روز ۱۳ مرداد است اما ظاهرا اصرارهای حکومت جمهوری اسلامی ایران برای «رفع همه تحریم‌های برقرار شده از سوی آمریکا» مانع از دستیابی به توافق نهایی است.

با این حال، جو بایدن که در کارزار انتخاباتی و نیز در هفته‌های نخست کارش در کاخ سفید برای بازگشت به برجام ابراز آمادگی کرده بود، هفته گذشته در دیدار با رئیس‌جمهوری اسرائیل گفت به اسرائیل اطمینان می‌دهد که ایران در دوران ریاست‌جمهوری او، به توانمندی هسته‌ای نظامی دسترسی نخواهد یافت. ولی او قولی در مورد عدم بازگشت آمریکا به برجام نداد.

اسرائیل که با وجود کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت، کماکان تنها دولت مخالف سرسخت بازگشت آمریکا به برجام است، در یک نشست ویژه دولت جدید خود در روز یکشنبه، ۱۳ تیر، گفته که ارزیابی عملکرد دولت‌های آمریکا و ایران در روزها و هفته‌های آینده بسیار سخت است، ولی تاکید کرده که این امر، مانع از ادامه مخالفت جدی اسرائیل با احیای برجام نیست.

ایران در طول مذاکرات وین بار دیگر تاکید کرده که برنامه هسته‌ای این کشور، اهداف مسالمت‌جویانه دارد نه نظامی.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG