لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

فرانسه خواهان تجدیدنظر آمریکا در تحریم اعضای دیوان بین‌المللی کیفری شد


ژان ایو لودریان٬ وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان٬ وزیر امور خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان٬ وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه ۲۳ خرداد از آمریکا خواست تا در تصمیم خود برای تحریم اعضای دیوان کیفری بین‌المللی تجدید نظر کند.

به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان در بیانیه‌ای گفت که این تصمیم حمله جدی علیه دادگاه و دولت‌های عضو اساسنامه رم است و فراتر از آن، چند جانبه‌گرایی و استقلال سیستم قضایی در سطح بین المللی را به چالش می‌کشد.

رئیس‌ جمهوری آمریکا روز گذشته فرمانی اجرایی را صادر کرد که بر اساس آن ایالات متحده می‌تواند علیه اعضایی از دیوان کیفری بین‌المللی که درباره نقش احتمالی سربازان آمریکایی در ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان تحقیق می‌کنند تحریم‌هایی اِعمال کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم با تأکید بر اینکه دیوان کیفری نمی‌تواند شهروندان آمریکا را هدف بازداشت، محاکمه و حبس قرار دهد گفت ایالات متحده جزو طرف‌های «اساسنامه رم» که مبنای تأسیس این دیوان بود نیست.

دیوان بین‌المللی کیفری نیز روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا را «غیر قابل قبول» و دخالت در حاکمیت قانون دانست.

این دادگاه بین المللی مستقر در لاهه تاکید کرد است که قاطعانه در کنار اعضا و کارکنان خود می‌ایستد و به تعهد خود برای انجام وظایفش ، به طور مستقل و بی طرفانه و براساس اصولش پایبند خواهد ماند.

در این بیانیه تصریح شده است که حمله به دیوان کیفری بین‌المللی به مثابه «حمله به منافع قربانیان جرایم فجیع» است که این دادگاه را آخرین امید برای اجرای عدالت می‌دانند.

دیوان بین المللی کیفری می گوید که اقدام جدید دولت آمریکا تلاش‌های این دیوان را «تضعیف می‌کند».

از سوی دیگر استف بلوک، وزیر خارجه هلند، نیز تصمیم دونالد ترامپ را «بسیار ناراحت‌کننده» خوانده و گفته است دیوان کیفری بین‌المللی یکی از مهم‌ترین نهادها در «مبارزه با مصونیت از قانون‌شکنی» است.

در همین زمینه، سازمان ملل متحد از اقدام آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری ابراز تاسف کرده است.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از تصمیم دونالد ترامپ استقبال کرده و گفته است، دیوان بین المللی کیفری یک «دادگاه سیاسی» است که به صورت وسواس آمیزی به دنبال اسرائیل و آمریکا است.

XS
SM
MD
LG