لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۹

مرزهای اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته می‌شود؛ مکرون: در جنگ هستیم


سخنرانی دوشنبه شب امانوئل مکرون خطاب به مردم فرانسه
سخنرانی دوشنبه شب امانوئل مکرون خطاب به مردم فرانسه

رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه ۲۶ اسفند اعلام کرد که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ورود به منطقه شنگن در اتحادیه اروپا از روز سه‌شنبه ممنوع خواهد شد.

امانوئل مکرون در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم فرانسه گفت که این اقدام با همکاری دیگر اعضای اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از تشدید محدودیت رفت‌وآمد در این کشور به مدت حداقل دو هفته خبر داد و در دفاع از این تصمیم لفظ شرایط «جنگی» را به کار برد.

دولت فرانسه هم‌اکنون رستوران‌ها، بارها و مدارس را تعطیل کرده و برای استفاده از تفریح‌گاه‌های اسکی نیز محدودیت‌هایی اعمال کرده است، اما آقای مکرون می‌گوید با توجه به دو برابر شدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هر سه روز و افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن، چنین اقداماتی ضروری است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانش تاکید کرد که از ظهر سه‌شنبه مردم باید در خانه‌های خود بمانند و تنها برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند.

او هشدار داد هر کسی که از این مقررات تخطی کند، مجازات خواهد شد.

آقای مکرون اظهار داشت: «می‌دانم، آن‌چه از شما می‌خواهم بی‌سابقه است، اما شرایط چنین ایجاب می‌کند. ما در حال جنگ هستیم».

وی سپس افزود که برگزاری دور دوم انتخابات محلی در کشور را که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، به تعویق خواهد انداخت و همچنین دستورالعمل دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی کشور را نیز فعلا به حالت تعلیق درمی‌آورد.

آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در دو کشور فرانسه و اسپانیا به سرعت در حال افزایش است. در فرانسه تاکنون ۱۴۸ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند و در اسپانیا ۳۴۲ نفر.

ایتالیا بالاترین میزان مرگ‌ومیر را در اروپا دارد به طوری که تا شامگاه دوشنبه ۲۱۵۸ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

شمار کل جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا در سراسر جهان به هفت هزار و ۱۲۸ نفر رسیده که در این میان چین با سه هزار و ۲۱۳ قربانی بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است.

شمار قربانیان این بیماری در ایران نیز طبق آمار رسمی به ۸۵۳ نفر رسیده است، هرچند که اطلاعات رادیو فردا نشان می‌دهد تاکنون دستکم ۱۵۰۰ نفر جان باخته‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG