لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

 احضار سفیر ایران در فرانسه به دلیل ادامه بازداشت فریبا عادلخواه و رولان مارشال 


فریبا عادل خواه و رولاند مارشال، دو پژوهشگر بازداشت شده در ایران
فریبا عادل خواه و رولاند مارشال، دو پژوهشگر بازداشت شده در ایران

وزارت خارجه فرانسه روز جمعه ششم دی اعلام کرد در اعتراض به تداوم بازداشت فریبا عادلخواه و رولان مارشال، دو پژوهشگر فرانسوی زندانی در اوین، سفیر ایران در پاریس را احضار کرده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای ضمن «غیر قابل تحمل» دانستن تداوم بازداشت این دو پژوهشگر زندانی در ایران، نسبت به اعتصاب غذای فریبا عادلخواه ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه تصریح شده است، به بهرام قاسمی، سفیر ایران «یادآوری شد که فرانسه خواهان آزادی فوری فریبا عادلخواه و رولان مارشال است و مقام‌های ایرانی می‌بایست در خصوص وضعیت آنها کاملا شفاف سازی کنند.»

وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفته است، رئیس جمهوری (امانوئل مکرون) و وزیر امور خارجه (ژان ایو لودریان) چندین بار گفته‌اند بازداشت این دو غیر قابل تحمل است.

در این بیانیه تصریح شده است، فرانسه به اقدامات خود تا آزادی فریبا عادلخواه و رولان مارشال ادامه خواهد داد.

در تیرماه گذشته چند وب‌سایت در ایران خبر دادند که فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، روز ۱۷ خردادماه پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در خانه خود بازداشت شده است.

وزارت خارجه فرانسه هم ۲۴ مرداد ماه اعلام کرد رولان مارشال، محقق فرانسوی چند ماه پیش در ایران بازداشت شده است. رولان مارشال متخصص امور افریقا و دوست و همکار فریبا عادلخواه است و برای دیدار با وی به تهران سفر کرده بود.

موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو) که فریبا عادلخواه در آنجا مشغول به کار بوده نیز روز چهارشنبه آغاز اعتصاب غذای این پژوهشگر زندانی و کایلی مورگیلبرت را تایید کرد.

فریبا عادلخواه و کایلی مورگیلبرت، پژوهشگر استرالیایی زندانی در اعتراض به وضعیت خود از روز چهارشنبه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

پیش از این وزارت خارجه جمهوری اسلامی پافشاری فرانسه در مورد پرونده فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، را «مداخله‌جویانه» دانسته بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داده بود که این گونه درخواست‌ها حتی می‌تواند باعث «پیچیده‌تر شدن روند دادرسی» دوتابعیتی‌ها شود.

حکومت جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر با بازداشت شهروندان دو تابعیتی آنها را به تلاش برای نفوذ یا جاسوسی در ایران متهم کرده است. این در حالی است که کشورهای غربی و نهادهای مدافع حقوق بشر می‌گویند جمهوری اسلامی با زندانی کردن این شهروندان دو تابعیتی از آنها برای اعمال فشار استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG