لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

فرانسه: ایران علائم متناسبی در مذاکرات نشان نداده؛ عراقچی: زمان برای ما اولویت ثانویه دارد


وزیر خارجه فرانسه گفته است، آمریکا «بسیار مصمم» است تا پیشرفت در مذاکرات حاصل شود
وزیر خارجه فرانسه گفته است، آمریکا «بسیار مصمم» است تا پیشرفت در مذاکرات حاصل شود

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، گفته است که ایران در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام،‌علائم و موضع متناسبی در رابطه با بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود نشان نداده است. عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در وین، پایتخت اتریش هم گفته است، اولویت اول در مذاکرات تامین منافع ایران است و بحث زمان اولویت ثانویه دارد.

ژان ایو لودریان روز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت به روزنامه گاردین گفت٬ ضروری است که ما فوراً به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم چون ایران به دلیل عدول از تعهداتش هرگز تا این حد به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است.

وی گفت، آمریکا «بسیار مصمم» است تا پیشرفت در مذاکرات حاصل شود و در این راستا «پیام‌ها و علائم لازم» را که نشان از عزم واشنگتن برای لغو تحریم‌ها دارد، ارسال کرده است.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت٬ در حال حاضر ایران مواضع و پیام‌های متناسب را در رابطه با عدول از تعهدات هسته‌ای خود که آنها را از سال ۲۰۱۹ شروع کرده، «نشان نداده است».

ژان ایو لودریان تصریح کرد،‌ اکنون زمان حساسی است، چون ایران باید موضع‌گیری و اراده لازم را نشان دهد.

هیئت مذاکره کننده ایران هم اکنون در وین حضور دارد و قرار است دور چهارم کمیسیون مشترک برجام با حضور کشورهای ایران، روسیه، چین بریتانیا، فرانسه و آلمان روز جمعه ۱۷ اردیبهشت آغاز شود. هیئت آمریکایی نیز در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور خواهد داشت.

همزمان با اظهارات آقای لودریان، یک دیپلمات آمریکایی نیز گفته است توافق هسته‌ای «تا چند هفته آینده» می‌تواند به دست آید، اما این موضوع منوط به «تصمیم سیاسی» ایران است.

خبرگزاری رویترز از قول این مقام وزارت خارجه که نامی از وی برده نشده، گزارش داده که گر ایران خواستار بیش از آنچه تعهدات برجامی آمریکا و کمتر از آنچه تعهدات خود ایران است، نباشد، توافق ممکن است.

«بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد»

در همین زمینه، عباس عراقچی پنجشنبه با «تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم در زمان کوتاه‌تری مسائل را به سرانجام برسانیم» گفته است، «اولویت اول در مذاکرات تامین منافع ملت ایران است٬‌ اما بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد.»

رئیس هیئت مذاکره کننده ایران اضافه کرده است: «ما در مسیری قرار گرفته ایم که مسیر مشخصی است و حداقل در مورد مسیری که باید برویم تفاهم وجود دارد اگرچه موانع جدی هم در راه این مسیر وجود دارد.»

عباس عراقچی تصریح کرد: ما راه درازی را در پیش داریم و به هیچ وجه نمی شود زمانبندی را برای آن تصور یا پیش بینی کرد و اگر بخواهیم وارد بحث زمان بندی شویم غیرواقع بینانه است.

رئیس هیئت مذاکره کننده ایران می‌گوید، «تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد و همچنین اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نخواهیم داد و با دقت کار خود را انجام می دهیم.»

این در حالی است که در روزهای اخیر رسانه های رسانه های از اختلاف بین مواضع ایران و آمریکا در خصوص اقداماتی که ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود باید انجام دهد خبر داده و نوشته بودند، این شکاف‌ باعث توقف مذاکرات وین برای احیای برجام شده است.

پایگاه خبری اکسیوس روز گذشته به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته بود، یک اختلاف اساسی درباره سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته‌تری است که ایران نصب کرده است و به تهران امکان می‌دهد با سرعت بیشتر اورانیوم غنی کند.

با استفاده از گزارش‌های گاردین، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG