لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

موسوی: اروپا در جایگاهی نیست که به افزایش غنی‌سازی ایران واکنش نشان دهد


عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران از سفر مشاور رئیس جمهور فرانسه به تهران در روزهای آینده خبر داد و در واکنش به درخواست اروپا برای توقف افزایش غنی‌سازی گفت که اروپا «در جایگاهی نیست» که به این اقدام واکنش نشان دهد.

اتحادیه اروپا و سه کشور عضو برجام از ایران خواسته‌اند که تصمیم به افزایش سطح غنی‌سازی را کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه، ۱۷ تیر، در واکنش به این درخواست‌ها و مواضع گفت: «ما آنها را با توجه به بی‌عملی‌شان در جایگاهی نمی‌دانیم که واکنش نشان دهند. اگر نگران هستند باید زودتر و پیش‌تر نگران بوده و جلوی تخلف آمریکا را می‌گرفتند تا از توافق خارج نشوند یا به تعهداتی که قول داده بودند، عمل می‌کردند».

آقای موسوی درباره گام سوم ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی نیز گفت: «هنوز هم در حال بررسی هستیم اما اگر کشورهای باقی‌مانده به ویژه اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند و به گفتاردرمانی و حرف ادامه دهند، گام سوم را محکم‌تر عمل می‌کنیم».

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، نیز روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: «همه غربی‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند که این دوره هم ۶۰ روز فرصت دارند یعنی ۱۶ شهریور آغاز یک گام دیگر می‌شود بنابراین از این ۶۰ روز استفاده کنند و نگذارند که وقتی زمان ۶۰ روز رسید شروع کنند تماس گرفتن و بگویند باز یک هفته فرصت دهید و گام سوم را برندارید».

وی اضافه کرد: « الان فرصتی در اختیار این کشورها هست و از این فرصت می‌توانند خوب استفاده کنند که ما بتوانیم به یک تفاهم برسیم».

مقام‌های جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۱۶ تیر، در نشستی خبری اعلام کردند که ایران از این پس به محدودیت غنی‌سازی تعیین‌شده در برجام پایبند نیست و با عبور از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، میزان غلظت اورانیوم را «بر اساس نیاز» افزایش خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین خبر داد که در رابطه با موضوع کاهش تعهدات برجامی ایران، امانوئل بن، مشاور رئیس جمهور فرانسه، به تهران سفر خواهد کرد.

یک روز پیش از این عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، نیز درباره سفر مقامات فرانسوی به ایران گفته بود: «در مورد رفت و آمدهایی که در پیش است، مانند سفر مکرون رئیس جمهور فرانسه، ما در آینده رفت و آمدهای دیپلماتیک را در سطح وزرای خارجه ۱+۴ خواهیم داشت. ما خواهان سفر نمایشی نیستیم. نه خواهان سفر نمایشی کسی هستیم و نه نمایشی سفر می‌کنیم، خواهان سفری هستیم که منجر به نتیجه شده و تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود».

امانوئل بن، مشاور ارشد رئیس جمهوری فرانسه، یک ماه پیش از این نیز به تهران سفر کرده بود.

این سفر پس از اعلام تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی و همچنین مطرح شدن موضوع حضور آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران انجام می‌شود.

مقامات ایران شرط لغو همه تحریم‌ها برای حضور آمریکا در این مذاکرات مطرح کرده‌اند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز گفته که حضور آمریکا در این مذاکرات به معنای تشکیل دوباره ۱+۵ نیست.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به سخنان آقای عراقچی گفت: «بحث مذاکره جدیدی مطرح نیست. برجام در قالب گروه ۱+۵ و بعد ۱+۴ ادامه داشته است. بحث درباره نحوه اجرای توافق هسته‌ای است و قرار نیست درباره موضوع جدیدی صحبت کنیم».

در ادامه واکنش‌های جهانی به تصمیم جدید ایران، وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه از این اقدام ابزار تأسف کرد و در عین حال از طرفین خواست که خویشتن‌داری کنند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG