لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

فرانسه: ایران سه سینماگر بازداشت شده را آزاد کند


مصطفی آل احمد، محمد رسول‌اف و جعفر پناهی.
مصطفی آل احمد، محمد رسول‌اف و جعفر پناهی.

وزارت خارجه فرانسه روز جمعه از حکومت ایران خواست جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، سه سینماگری بازداشتی را هر چه سریعتر آزاد کند.

وزارت خارجه فرانسه از بازداشت «خودسرانه» این سه فیلم‌ساز بین‌المللی ایرانی در هفته‌های اخیر انتقاد کرده است.

جعفر پناهی که روز دوشنبه، ۲۰ تیر، با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، هنگام خروج از دادسرا بازداشت شد.

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به «وخامت نگران کننده وضعیت هنرمندان در ایران» اعلام کرده است: پاریس «از بازداشت این (سینماگران) و سایر شخصیت‌های ایرانی که در دفاع از آزادی بیان در کشورشان فعال هستند، بسیار نگران است.»

وزارت خارجه فرانسه خواستار آزادی فوری آنها شده و از ایران خواسته است به تعهدات بین‌المللی خود جهت «تضمین اجرای کامل آزادی بیان» احترام بگذارد.

بازداشت این کارگردان و دو سینماگر دیگر واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت.

جعفر پناهی از چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران و جهان و صاحب جوایز فراوانی از جشنواره‌های بین‌المللی و معتبر دنیا است که در سال‌های گذشته بارها از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال شهروندانش انتقاد کرده و به همین دلیل ممنوع‌الکار و بارها بازداشت شده است.

پیش از این جشنواره فیلم کن نیز با صدور بیانیه شدیداللحنی از بازداشت جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌ احمد انتقاد کرد.

جشنواره کن با مروری بر حضورها و موفقیت‌های جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در این رویداد معتبر بین‌المللی، با محکومیت شدید بازداشت‌ آن‌ها، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست تا تمام هنرمندان بازداشت شده را آزاد کند.

همزمان با افزایش نارضایتی‌ها در ایران، موج تازه‌ای از بازداشت‌ها و برخوردهای قهری نیز آغاز شده است.

روز جمعه گذشته خبرگزاری ایرنا از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد دو سینماگر سرشناس خبر داده و اتهام آن‌ها را «ارتباط با ضد‌انقلاب و التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» عنوان کرد.

همزمان، خبرگزاری مهر نیز از بازداشت مصطفی تاج‌زاده، معاون پیشین وزیر کشور در دولت محمد خاتمی و از چهره‌های اصلاح‌طلب خبر داد و اتهام آقای تاج‌زاده را «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» عنوان کرد.

اندکی پیش از این بازداشت‌ها، خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران، اخبار بازداشت چند شهروند اروپایی، در ماه‌های گذشته را نیز علنی کردند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG